سامانه سطوح آبگیر باران, دوره (9), شماره (2), سال (2021-10) , صفحات (11-24)

عنوان : ( ارزیابی و مقایسه داده‌های بارش ماهواره GPM با مقادیر بارندگی ایستگاه‌های زمینی با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف )

نویسندگان: معصومه اردونی , هادی معماریان , مرتضی اکبری , محسن پوررضا بیلندی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

این تحقیق با هدف ارزیابی و مقایسه مقادیر بارندگی برآورده شده ماهواره هواشناسی GPM با ایستگاه‌های زمینی و با استفاده از آزمون ناپارامتری کلموگروف-اسمیرنوف دونمونه‌ای در حوضه آبریز گرگانرود استان گلستان انجام شد. در این پژوهش ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﺎﻫﻮاره GPM از ﺳﺎل 2014 و همچنین عدم دسترسی به داده-های زمینی به روز، از آﻣﺎر ﺑﺎرﻧﺪﮔﯽ 16 ایستگاه‌ ﻫﻮاﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﻮﺟﻮد در منطقه موردمطالعه، به‌عنوان داده‌های ﻣﺮﺟﻊ با دوره آماری 20/3/2014-20/3/2016 و از داده‌های بارندگی روزانه ماهواره GPM با تفکیک مکانی 1/0 درجه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در محیط نرم افزار متلب و با استفاده از ﺗﺎﺑﻊ ﺗﻮزﯾﻊ تجمی ﺗﺠﺮﺑﯽ انجام گردید. نتایج نشان داد که ازلحاظ آماری در ایستگاه‌های باغ سالیان، دشت شاد، قوچمز، حق الخواجه، زرینگل مقادیر P-value از سطح معنی داری α بالاتر بوده و به ترتیب برابر با 83/0، 36/0، 11/0، 95/0، 33/0 است. یعنی اختلاف بین داده‌های بارش ماهواره ای با مشاهدات ایستگاه زمینی معنی دار نیست. نتایج حاصل از بررسی مقادیر P-value مربوط به مقایسه آمار روزانه ایستگاه‌های باران سنجی با داده‌های ماهواره GPM، نشان داد که این آماره با مقدار 95/0، بالاترین میزان مطابقت داده‌های GPM با داده‌های مشاهده‌ای را در ایستگاه حق الخواجه نشان داده و کمترین میزان مطابقت با مقدار 001/0 مربوط به ایستگاه شیرآباد می‌باشد. بنابراین، برای بهبود محصولات ماهوارهGPM ، به ویژه در ﻣﺪﯾﺮﯾّت ﻣﻨﺎﺑﻊ آب از جمله مدیریّت سیلاب و ... در مناطق مختلف با توزیع گسترده فضایی و تغییرات زمانی بارش، باید واسنجی محصولات بارش ماهواره‌ای در دستور کار قرار گیرد تا دقّت آن ها در اندازه‌گیری بارش روزانه بهبود یابد. آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای اوّلین بار برای بررسی انطباق داده‌های روزانه ماهواره GPM با داده های مشاهداتی انجام و مشخص گردید در همه ی ایستگاه‌هایی که فرض H0 پذیرفته‌شده است، مطابقت نسبی بین داده‌های ماهواره‌ای با داده‌های مشاهده‌شده ایستگاه‌های زمینی وجود دارد.

کلمات کلیدی

, اندازه‌گیری بارش, آزمون‌های آماری, مدیریت منابع آب, ماهواره‌های هواشناسی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1086881,
author = {معصومه اردونی and هادی معماریان and اکبری, مرتضی and محسن پوررضا بیلندی},
title = {ارزیابی و مقایسه داده‌های بارش ماهواره GPM با مقادیر بارندگی ایستگاه‌های زمینی با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف},
journal = {سامانه سطوح آبگیر باران},
year = {2021},
volume = {9},
number = {2},
month = {October},
issn = {2423-5970},
pages = {11--24},
numpages = {13},
keywords = {اندازه‌گیری بارش، آزمون‌های آماری، مدیریت منابع آب، ماهواره‌های هواشناسی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی و مقایسه داده‌های بارش ماهواره GPM با مقادیر بارندگی ایستگاه‌های زمینی با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف
%A معصومه اردونی
%A هادی معماریان
%A اکبری, مرتضی
%A محسن پوررضا بیلندی
%J سامانه سطوح آبگیر باران
%@ 2423-5970
%D 2021

[Download]