عنوان : ( کاربرد صافی فرهنگی در ترجمه ی لعن و نفرین: موردپژوهی ترجمه ی انگلیسی بچه های قالیبافخانه اثر هوشنگ. مرادی کرمانی )
نویسندگان: مریم معین درباری , عطیه کامیابی گل , سیف اله سیفی ,چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی انتقادی نحوهی کاربرد صافی فرهنگی در ترجمهی انگلیسی کریس لیر و سهیلا سحابی (2000) از کتاب بچههای قالیبافخانهی مرادی کرمانی (1379) است. بدین منظور، الگوی «تحلیل انتقادی» (خانجان، 1391، 1392) که بر بینان نظریِ زبانشناسی سازگانی- نقشگرا (هلیدی، 1994، 2004) میباشد به عنوان چارچوب تحلیلی انتخاب گردیده است. این الگو همزمان تحلیل عوامل درونزا و برونزا را مورد توجه قرار میدهد و هم به محصول ترجمه، هم به فرآیند ترجمه نظر دارد. ضمن ملاحظۀ دو فرض بنیادین «ترجمه به مثابهی بافتآفرینی مجدد» و «ترجمه به مثابهی تصفیه» که در الگوی تحلیل انتقادی ترجمه مدّ نظر بودهاند، این پژوهش با نحوهی کاربرد صافی فرهنگی از سوی مترجمان اثر و ویژگیهای بافتی در نظام مقصد تناسب داشته و نیل به معیار تعادل نقشی را محقق ساخته است. پس از شناسایی این عبارتها ، به بررسی عملکرد مترجمان کتاب در برگردان این کنش گفتاریِ پرداختیم تا ببینیم از میان چهار راهکار «معادلسازیِ (توصیفی)»، «معادلیابیِ (فرهنگی)»، «رویکرد سلبی» (حذف) و «انتقال»، بیشتر از کدام راهکارها بهره جستهاند. محاسبۀ فراوانی این راهکارها مبین آن بوده است که مترجمان در برگردان این کنش گفتاری به ترتیب از راهکارهای «معادلسازی»، «انتقال و «حذف» بیشترین استفاده را داشتهاند و «معادلیابی» بهکار گرفته نشده است.
کلمات کلیدی
, تحلیل انتقادی, ترجمه صافی فرهنگی, ترجمهی لعن و نفرین, بچههای قالیبافخانه, سیاق@article{paperid:1086893,
author = {معین درباری, مریم and کامیابی گل, عطیه and سیف اله سیفی},
title = {کاربرد صافی فرهنگی در ترجمه ی لعن و نفرین: موردپژوهی ترجمه ی انگلیسی بچه های قالیبافخانه اثر هوشنگ. مرادی کرمانی},
journal = {زبان شناخت},
year = {2021},
volume = {12},
number = {1},
month = {October},
issn = {2099-8002},
pages = {1--27},
numpages = {26},
keywords = {تحلیل انتقادی، ترجمه صافی فرهنگی، ترجمهی لعن و نفرین، بچههای قالیبافخانه، سیاق},
}
%0 Journal Article
%T کاربرد صافی فرهنگی در ترجمه ی لعن و نفرین: موردپژوهی ترجمه ی انگلیسی بچه های قالیبافخانه اثر هوشنگ. مرادی کرمانی
%A معین درباری, مریم
%A کامیابی گل, عطیه
%A سیف اله سیفی
%J زبان شناخت
%@ 2099-8002
%D 2021