مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران, سال (2021-7)

عنوان : ( طراحی شاخصهای سنجش مفهوم عادت واره کسب و کار(مورد مطالعه شرکتهای رشد و دانش بنیان دانشگاه فردوسی مشهد) )

نویسندگان: سیدعلیرضا انوری , محمد مظلوم خراسانی , محسن نوغانی دخت بهمنی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

با توجه به اینکه بسیاری از شرکتهای نوپا و نوآور توسط دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل شده است، یکی از مهمترین مشکلات این شرکتها توانمندی ورود به بازار است. این توانمندی معمولاً به تدریج و در اثر فعالیتهای مختلف در میدان کسب و کار در فرد درونی شده و جزئی از عادات و رفتار او میشود که میتواند به مثابه عادتواره کسب و کار راهنمای عملی وی باشد. هدف تحقیق حاضر طراحی شاخصهای سنجش مفهوم عادتواره کسب و کار است. جامعه آماری کلیه اعضای فعال در شرکتهای رشد و دانشبنیان دانشگاه فردوسی مشهد و حجم نمونه که به روش نمونهگیری به شکل تصادفی از لیست اعضای شرکتها انتخاب شده، برابر با 201 نفر است. عادتواره کسب و کار در این تحقیق شامل چهار بعد نوآوری، تعامل اجتماعی، بازارگرایی و ارائه طرح کسب و کار بر اساس چهار نوع سرمایه در میدان کسب و کار است. یافتههای تحقیق نشان می دهد که نمره میانگین شاخص عادتواره کسب و کار اعضای شرکتهای رشد و دانش بنیان دانشگاه در حد متوسط است. از بین ابعاد مرتبط با این شاخص میانگین متغیر نوآوری از سایر ابعاد دیگر عادتواره کمتر است در حالی که سه بعد دیگر تقریبا در حد متوسط با هم برابر هستند. نتیجه پژوهش اینکه استراتژی شکلگیری عادتواره کسب و کار داشتن توانمندی بازارگرایی با شناخت مناسب بازار، توانایی تعاملات اجتماعی در کسب و کار با استفاده از روابط عمومی بالا، داشتن توانایی نوآوری در تمام بخشهای کسب و کار و داشتن توانایی تجاریسازی یعنی قدرت ارائه ایده های مناسب و کاربردی است.

کلمات کلیدی

, عادت واره, بوردیو, کسب و کار, اقتصاد دانش بنیان, دانشگاه فردوسی مشهد
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1087241,
author = {انوری, سیدعلیرضا and مظلوم خراسانی, محمد and نوغانی دخت بهمنی, محسن},
title = {طراحی شاخصهای سنجش مفهوم عادت واره کسب و کار(مورد مطالعه شرکتهای رشد و دانش بنیان دانشگاه فردوسی مشهد)},
journal = {مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران},
year = {2021},
month = {July},
issn = {2322-5254},
keywords = {عادت واره، بوردیو، کسب و کار، اقتصاد دانش بنیان، دانشگاه فردوسی مشهد},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T طراحی شاخصهای سنجش مفهوم عادت واره کسب و کار(مورد مطالعه شرکتهای رشد و دانش بنیان دانشگاه فردوسی مشهد)
%A انوری, سیدعلیرضا
%A مظلوم خراسانی, محمد
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%J مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
%@ 2322-5254
%D 2021

[Download]