آبیاری و زهکشی ایران, دوره (13), شماره (3), سال (2019-8) , صفحات (773-787)

عنوان : ( ارزیابی خشکسالی و آسیب پذیری در نوسانات تولید محصول زعفران در اثر کمبود بارش مطالعه موردی: خراسان رضوی و جنوبی )

نویسندگان: مرجان کریمی , محمد بنایان اول , محمد موسوی بایگی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

خشکسالی به عنوان یکی از مهمترین بلایای طبیعی به طور مستقیم جوامع گیاهی و حتی شهری را از طریق تغییر در دسترسی به منابع آب تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به وارد آمدن خسارت های زیادی به زندگی انسان و اکوسیستم های طبیعی می گردد. آستی ذتریری کشتاورزی بته عنتوان آستانه یا درجهای شناخته می شود که در آن بیشترین احتمال صدمه دیدن سیستم های کشاورزی در اثر تنش وجود دارد. هدف از این تحقیتق بررستی تاثیر خشکسالی و ارزیابی آسی ذریری تولید محصول زعفران اس . به این منظور برای سنجش کمی خشکسالی هواشناسی از شاخص هتای استتاندارد شده بارش (SPI) ، ناهنجاری بارندگی RAI) ( و معیاربارندگی سالانه) SIAP ( و شاخص (SPI) به عنوان شاخص منتخ برای ارزیابی آسی ذتریری بر اساس بارش های ماهانه 6 ایستگاه هواشناسی استان خراسان رضوی و جنوبی طی 30 سال ) 94 - 1365 ( استفاده شد. در بررسی تأثیرات خشکستالی بر تولید یک محصول کشاورزی نیز از شاخص عملکرد نسبی محصول زعفران استفاده گردید. بررسی شدت خشکسالی های رخداده بیشتر در حد شتدید و بسیار شدید بود. شاخص های SIAP ,RAI و SPI روندی همسو با شاخص های زراعی مرتبط با تولید زعفران در شتهرهای بیرجنتد، گنابتاد، قتا ن، کاشمر نشانداد. اما شاخص SIAP و SPI از نظر شدت خشکسالی های برآوردی با شاخص عملکترد نستبی همختوانی بیشتتری داشتتند. شتاخص هتای خشکسالی در شهرستان های تولیدکننده زعفران در استان خراسان رضوی و جنوبی در طی 10 سال گرشته تا حد قابل توجهی بتا رونتد کتاهش نستبی عملکرد زعفران در طی این دوره انطباق نشان داد. در این ذژوهش، نتایج بررسی آسی ذریری در طی سال هتای 95 - 65 نشتان داد عملکترد زعفتران درتمام مناطق مورد مطالعه، حساسی کم به دوره خشکسالی داشته است.

کلمات کلیدی

, مقیاس زمانی, بلایای طبیعی, عملکرد نسبی, شاحص استاندارد شده بارش
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1087309,
author = {کریمی, مرجان and بنایان اول, محمد and موسوی بایگی, محمد},
title = {ارزیابی خشکسالی و آسیب پذیری در نوسانات تولید محصول زعفران در اثر کمبود بارش مطالعه موردی: خراسان رضوی و جنوبی},
journal = {آبیاری و زهکشی ایران},
year = {2019},
volume = {13},
number = {3},
month = {August},
issn = {2008-7942},
pages = {773--787},
numpages = {14},
keywords = {مقیاس زمانی، بلایای طبیعی،عملکرد نسبی، شاحص استاندارد شده بارش},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی خشکسالی و آسیب پذیری در نوسانات تولید محصول زعفران در اثر کمبود بارش مطالعه موردی: خراسان رضوی و جنوبی
%A کریمی, مرجان
%A بنایان اول, محمد
%A موسوی بایگی, محمد
%J آبیاری و زهکشی ایران
%@ 2008-7942
%D 2019

[Download]