عنوان : ( چالش های ارتقای سطح اثربخشی بنگاه های خدمات الکترونیک از نگاه سیاستگذاران دولتی )
نویسندگان: محمد مهرآیین , روح اله باقری , یاسمن نوروزی نیک ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات فرصتهای جدیدی را برای توسعه کشورها در سراسر دنیا به وجود آورده است. دولت الکترونیک از پدیدههای مهم حاصل از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که تحولات زیادی را در شیوه زندگی بشر امروزی ایجاد کرده و انتظارات جدیدی را بوجود آورده است. بنگاههای خدمات الکترونیک دولت یکی از این کانالهای ارتباطی در ایران است که سازمانهای دولتی در آن به شهروندان خدمات ارائه می دهند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی مسائل و چالشهای پیش روی این بنگاهها صورت گرفته که در چارچوپ پارادایم تفسیری و رویکرد کیفی است. جامعه مورد نظر به منظور شناسایی چالشها، صاحبنظران و افراد مجرب و دست اندرکار به ویژه در حوزه دولت الکترونیک و بنگاههای خدمات الکترونیک در استان خراسان رضوی هستند . همچنین از روش شهودی قضاوتی و با استفاده از تکنیک نمونهگیری گلوله برفی جهت انتخاب متخصصان برای انجام مصاحبهها، استفاده شد. منبع اصلی اخذ دادهها مصاحبههای کیفی با صاحبنظران است. تحلیل یافتهها به صورت تفسیری و متنی به روش تحلیل محتوای کیفی تلخیصی در بستر نرمافزار MaxQDA صورت گرفت و چالش های پیش رو در چهار حوزه حاکمیتی و سیاستگذاری، سازمان های واگذار کننده خدمات، بنگاههای خدمات و مشتریان آنها شناسایی شد. در نهایت نیز بر مبنای چالشهای شناسایی شده راهکارهایی در دو بعد سیاستی-رویکردی و اجرایی-عملیاتی ارائه شده است که از جمله آنها میتوان در بعد سیاستی-رویکردی به پذیرش بنگاههای خدمات به عنوان یک موضوع ذیل حوزه اصلی دولت الکترونیک و تعیین نهاد متولی برای این بنگاهها اشاره نمود. همچنین در بعد اجرایی و عملیاتی نیز بازنگری و اصلاح آییننامهها و نیز استفاده از شاخصهای رتبهبندی بنگاهها جهت حل مشکلات مربوط به توسعه کمی و نامتوازن بنگاههای خدمات الکترونیک پیشنهاد میشود.
کلمات کلیدی
بنگاههای خدمات الکترونیک چالشها و راهکارها دولت الکترونیک کانالهای ارائه خدمات@article{paperid:1087749,
author = {مهرآیین, محمد and باقری, روح اله and نوروزی نیک, یاسمن},
title = {چالش های ارتقای سطح اثربخشی بنگاه های خدمات الکترونیک از نگاه سیاستگذاران دولتی},
journal = {کاوش های مدیریت بازرگانی},
year = {2021},
volume = {12},
number = {24},
month = {March},
issn = {۲۶۴۵-۳۸۶X},
pages = {447--487},
numpages = {40},
keywords = {بنگاههای خدمات الکترونیک چالشها و راهکارها دولت الکترونیک کانالهای ارائه خدمات},
}
%0 Journal Article
%T چالش های ارتقای سطح اثربخشی بنگاه های خدمات الکترونیک از نگاه سیاستگذاران دولتی
%A مهرآیین, محمد
%A باقری, روح اله
%A نوروزی نیک, یاسمن
%J کاوش های مدیریت بازرگانی
%@ ۲۶۴۵-۳۸۶X
%D 2021