روانشناسی ورزش, دوره (6), شماره (2), سال (2021-12) , صفحات (103-115)

عنوان : ( تأثیر تمرینات تعادلی بر توجه پایدار پسران 7 تا 10 ساله با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر کرمان )

نویسندگان: مرضیه میرحسینی , علیرضا صابری کاخکی , سیده منیژه عربی , نرگس جلالی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: موضوع توجه از مهمترین و پ یچیدهترین عوامل مؤثر در آموزش و یادگیری است و یکی از فراوانترین مشکلات در میان کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی است که موجب کاهش کارایی آنها در یادگیری میشود. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات تعادلی بر توجه پایدار کودکان با اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی است. روشها: 30 کودک با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی از میان کودکان 7 تا 10 سالهای که به مرکز درمانی بعثت شهر کرمان مراجعه کرده بودند، انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. طرح تحق یق شامل گروه تجربی و کنترل همراه با پیشآزمون و پسآزمون و روش آن نیمه تجربی بود. گروه تجربی تمرینات تعادلی را به مدت 8 هفته (3 جلسه در هفته، 45 دقیقه) دریافت کرد. توجه پایدار شرکتکنندگان با استفاده از نرمافزار عملکرد مداوم سنجیده شد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ناپارامتریک یومن ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد . نتایج :نتایج نشان داد، تمرینات تعادلی باعث بهبود معنیدار مؤلفه ها ی توجه پایدار کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شده است . نتیجه گیری: تمرینات تعادلی را می توان در کنار سایر روشهای درمانی به عنوان روشی اثربخش برای بهبود توجه این کودکان به کار برد .

کلمات کلیدی

, اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی, توجه پایدار, تمرینات تعادلی