عنوان : ( اعتباریابی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس نگرشهای ناکارآمد (بیست و چهار سوالی) در دانشجویان )
نویسندگان: عطا طهرانچی , سمیرا سلیمانی , حسین کارشکی ,چکیده
مقیاس نگرشهای ناکارآمد بیست و چهار سوالی نسخه کوتاه شده مقیاسی به همین نام است که برای ارزیابی نگرشهای منفی افسرده ساز مورد استفاده قرار می گیرد. با وجودی که این مقیاس در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است تاکنون در ایران اعتباریابی نشده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس نگرشهای ناکارآمد است. روش پژوهش، از نوع اعتباریابی و همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برخی دانشگاه های مشهد و نیشابور در سال 96 بودند. روش انتخاب نمونه، تصادفی طبقه بندی شده بود بدین منظور نمونه ای به حجم 1416 دانشجو انتخاب شدند. پرسشنامه های نگرشهای ناکارآمد DAS-24 (پاور و همکاران، 1994) و شکوفایی HFQ (سلیمانی و همکاران، 1396) توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین ساختار عاملی آن تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. اعتبار واگرا از طریق همبستگی بین عوامل مرتبط با شکوفایی و نگرشهای ناکارآمد مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که همبستگی نگرشهای ناکارآمد با زیر مقیاس های شکوفایی معنی دار و منفی است (01/0>p). محاسبه همسانی درونی برای نگرشهای ناکارآمد نیز در پژوهش حاضر آلفای 60/0 را به دست داد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل سه عاملی شامل دستاوردگرایی، خودکنترلی و وابستگی برازش دارد. بر اساس نتایج این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که فرم 24 گویهای پرسشنامه نگرشهای ناکارآمد در دانشجویان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
کلمات کلیدی
, دستاوردگرایی, وابستگی, خودکنترلی, نگرشهای ناکارآمد, شکوفایی@article{paperid:1087768,
author = {عطا طهرانچی and سلیمانی, سمیرا and کارشکی, حسین},
title = {اعتباریابی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس نگرشهای ناکارآمد (بیست و چهار سوالی) در دانشجویان},
journal = {رویش روان شناسی},
year = {2021},
volume = {10},
number = {8},
month = {November},
issn = {2383-353X},
pages = {45--55},
numpages = {10},
keywords = {دستاوردگرایی، وابستگی، خودکنترلی، نگرشهای ناکارآمد، شکوفایی},
}
%0 Journal Article
%T اعتباریابی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس نگرشهای ناکارآمد (بیست و چهار سوالی) در دانشجویان
%A عطا طهرانچی
%A سلیمانی, سمیرا
%A کارشکی, حسین
%J رویش روان شناسی
%@ 2383-353X
%D 2021