عنوان : ( نقش وقایع تاریخی در آموزش آمارو احتمال )
نویسندگان: غلامرضا محتشمی برزادران ,چکیده
تاریخ تصویری از نحوه عملکرد جنبههای مختلف را در گذشته به ما میدهد که چراغ راه اینده میتوانند قرار بگیرند. برای شانس از طریق قمار و بازی، مردم ایده بصری در مورد احتمال وقوع حوادث خاص واز این رو، در مورد احتمال به دست آورده اند اما شگفتآور است که، مطالعات احتمال حوادث تا قرن پانزدهم میلادی آغاز نشده بودکه یکی از عوامل ان مخالفت کلیسا با این بازیها و از طرف دیگر عدم اعتقاد به کمی گرایی اروپا بود. تاریخ بازیهای شانسی متداول در دوران قدیم منجر به پیشامدهایی شد که زیرساختی برای احتمال و در نهایت سبک و سیاق علمی دادن به ان توسط کلموگروف در 1933 تحقق یافت و نگاه به اموزش احتمال روز بروز از جنبه های بصری مسیر علمیتری گرفت. چشم انداز تاریخی بطور مفیدی آن را پرورش داده و در اذهان نشاند. وقایع اتفاق افتاده و چاره اندیشی و راهحل آنها در تکمیل این نوع اندیشه و از جمله آموزش و ارتقای سطح دانش امار و احتمال راه گشا بوده است. سرشماری و شمارش براساس نیازمندی جوامع کوچک و قبایل و اقوام در قالب یکی از ابزارهای مهم خصوصا در ابتدای تاسیس دولتهای مقتدردر دل تمدنهای باستان شکل گرفت. به گواه سنگ نوشتهها و آثار مورخان شرق شناس، در زمان داریوش و هخامنشیان، ساسانیان و ...تشکیلات منظمی وجود داشته است و با استفاده ازاطلاعات جمعآوری شده، دفاتر مالیاتی و نظامی تدوین مییافته و بودجه مملکتی بر اساس آن تنظیم میشده است. تاریخچه این امر درممالک دیگر نیز قدمت و روشهای به کارگیری بسیار جالب وتکمیل بعدی شان چیزی جز آموزش آمار نیست. اولین مکتب علمی که به درک مدرن آمار نزدیکتر بود ، مکتب حساب سیاسی انگلیسی بود. بنیانگذاران آن ویلیام پتی ) 1623 1674 ( بودند. بعد ان تحولات اساسی را پیشامدهای مختلف در بستر تاریخ علم خصوصا - 1687- ( و جان گرونت ) 1620 علم آمار اموزه های زیادی به ارمغان آورد که هماکنون بسیاری معضلات جامعه را حل کرده و آموزش با کمک ابزار فعلی روز بروز شکوفاتر گردیده است . از نظر نباید دور داشت که جنگ جهانی اول رشد آمار و احتمال را کند نمود ولی در جنگ جهانی دوم با بکارگیری هر کس در جنگ در راستای تخصصش اتمام جنگ به رشد سریع علوم در جهان انجامید که یکی از مهمترین آنها نگاه بیزی در مدیریت جنگ بود که حاصل ان تحول در احتمال، کامپیوتر و نظریه اطلاعات که بترتیب تراوشات فکری کلموگروف، آلن تیورینگ و شانن سه عضو موثر در نبرد جهانی دوم بوده است. حوادث در جنگ آموزشهای علمی زیادی از جمله آمار و احتمال را رقم زد. در مورد تحقیق در آموزش آمارو احتمالات خودمان را متقاعد میکنیم که نیاز به تحقیقات جدید و ایدههای مختلف زیادی در سایه تحولات تکنولوژی نوین میباشد. با تلاش و پویایی نسل جدید ناگزیریم که دگراند یشی در روشهای آموزش آمار و احتمال با عنایت به تحولات سریع علمی در همه زمینهها انتظار داشته باشیم، و هروز از روز دیگر با سبک و سیاق نو نگاهانهتری به پشتوانه حوادث اتفاقیه و تاریخ داشته باشیم. غفلت در یک چشم بهم زدن خسران جبرانناپذیر خواهد داشت. در دنیای تکنولوژی پیش رو و سرعت تحولات ضرورت نگاه جدید به آموزندهها، آموختن ها و نوآوریها و بالطبع آموزش را در علوم آمار و احتمال میطلبد و پیشامدها و اندیشه ها زمینهساز اموزش و پیشرفت این علوم هستند و خواهند بود. هر چه تساهل و تغافل کنیم عقبماندگی از دنیای علم بیشتر خواهد شد کارگروهی، ابتکار، انعطافپذیری، همدلی، مهارتهای یادگیری و شناختی از جمله ملزومات و تبعات گام در آینده گذاشتن خواهد بود و تحولی را در آموختن و آموزاندن و یافتن مباحث نو، حل معضلات در روند تکنولوژی و آموزش و زندگی مردم را رقم خواهد زد. بطور کلی گذشته فقط در پرتو زمان حال برای ما قابل درک است آموزه های تاریخی بسیاری نکات را برجسته مینماید و ذهن را برای کشف و مدل نمودن حقایق آماده تر مینماید.
کلمات کلیدی
, تاریخ آمار, آموزش, جنگ جهانی, نگاه بیز@inproceedings{paperid:1087775,
author = {محتشمی برزادران, غلامرضا},
title = {نقش وقایع تاریخی در آموزش آمارو احتمال},
booktitle = {سومین سمینار آموزش آمار},
year = {2021},
location = {بیرجند, ايران},
keywords = {تاریخ آمار-آموزش-جنگ جهانی-نگاه بیز},
}
%0 Conference Proceedings
%T نقش وقایع تاریخی در آموزش آمارو احتمال
%A محتشمی برزادران, غلامرضا
%J سومین سمینار آموزش آمار
%D 2021