عنوان : ( ثربخشی برنامه آموزش مادران براساس مدل تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط )DIR) بر کاهش مشکالت توجه/ بیشفعالی کودکان پسر پیشدبستانی با نشانههای A )
نویسندگان: الهه سیدکابلی , سیدامیر امین یزدی , حسین کارشکی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه آموزش مادران براساس مدل تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط، بر کاهش مشکالت توجه/ بیشفعالی کودکان پیشدبستانی با نشانههای اختالل نارساییتوجه/ بیشفعالی انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک پسر 4 تا 6 ساله با نشانههای نارساییتوجه/ بیشفعالی در شهر سرخس بود. به این منظور 30 مادر که کودک پسر 4 تا 6 ساله با نشانههای نارساییتوجه/ بیشفعالی داشتند به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور ارزیابی نشانهها از مقیاس درجهبندی کانرز دو فرم )والد و معلم( و مصاحبه بالینی استفاده شد. و برای ارزیابی هوش از نسخه سوم آزمون هوش وکسلر کودکان استفاده شد. سپس مادران بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش آموزشهای مبتنی بر رویکرد تحول یکپارچه را دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافتهها: تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش مادران با تکیه بر الگوی تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط، باعث کاهش مشکالت توجه/ بیشفعالی در کودکان پسر پیشدبستانی با نشانههای اختالل نارساییتوجه/ بیشفعالی میشود. نتیجهگیری: براساس یافتهها پیشنهاد میشود از این الگوی تحولی بهعنوان مدلی جامع و همهجانبه در درمان مشکالت گوناگون هیجانی و رفتاری استفاده شود
کلمات کلیدی
, آموزش مادران, رویکرد تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط, اختالل نارسایی توجه/ بیش فعالی, کودک پیش دبستان, DIR@article{paperid:1087782,
author = {سیدکابلی, الهه and امین یزدی, سیدامیر and کارشکی, حسین},
title = {ثربخشی برنامه آموزش مادران براساس مدل تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط )DIR) بر کاهش مشکالت توجه/ بیشفعالی کودکان پسر پیشدبستانی با نشانههای A},
journal = {کودکان استثنایی},
year = {2021},
volume = {21},
number = {3},
month = {October},
issn = {1682-6612},
pages = {67--78},
numpages = {11},
keywords = {آموزش مادران، رویکرد تحولی تفاوتهای
فردی مبتنی بر ارتباط، اختالل نارسایی توجه/ بیش فعالی،
کودک پیش دبستان، DIR},
}
%0 Journal Article
%T ثربخشی برنامه آموزش مادران براساس مدل تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط )DIR) بر کاهش مشکالت توجه/ بیشفعالی کودکان پسر پیشدبستانی با نشانههای A
%A سیدکابلی, الهه
%A امین یزدی, سیدامیر
%A کارشکی, حسین
%J کودکان استثنایی
%@ 1682-6612
%D 2021