سیزدهمین همایش ملی حسابداری ایران , 2015-05-20

عنوان : ( رقابت بازار محصول و معیار های مختلف کیفیت سود مبتنی بر اصول فعالیت بازار )

نویسندگان: محمدحسین ودیعی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تاثیر رقابت بازار محصول بر روی معیار های مختلف کیفیت سود مبتنی بر اصول فعالیت بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. دوره زمانی پژوهش، 1391-1381 بوده و 330 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده است. به دلیل ماهیت متغیر های پژوهش، دوره زمانی نهایی پژوهش منوط به سال های 1387 الی 1391 گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در حالت تلفیقی (ترکیبی)، از مدل های رگرسیونی چند متغیره در نرم افزار اقتصادسنجی EVIES6 استفاده سده است. در این پژوهش، معیار های مختلف کیفیت سود مبتنی بر اصول فعالیت بازار شامل مربوط بودن ارزش، زمان بندی سود و ضریب واکنش سود، متغیر وابسته و رقابت بازار محصول، متغیر مستقل بوده و از متغیر های کنترلی موثر بر کیفیت سود شامل نوع حسابرس، به موقع بودن گزارشگری مالی، شاخص سود آوری، اندازه شرکت، نسبت اهرمی، گزارش زبان توسط شرکت، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری و نوسان پذیری فروش نیز استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که رقابت بازار محصول بر روی معیار های مختلف کیفیت سود مبتنی بر اصول فعالیت بازار، تاثیر نداشته است. دیگر نتایج حاکی از تاثیر مثبت سودآوری و تاثیر منفی نوسان پذیری قروش بر معیار معکوس زمان بندی سود، همچنین تاثیر مثبت سودآوری و تاثیر منفی گزارش زیان توسط شرکت بر معیار معکوس ضریب واکنش سود می باشد.

کلمات کلیدی

, رقابت بازار محصول, مربوط بودن ارزش, زمان بندی سود و ضریب واکنش سود
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1087784,
author = {ودیعی , محمدحسین},
title = {رقابت بازار محصول و معیار های مختلف کیفیت سود مبتنی بر اصول فعالیت بازار},
booktitle = {سیزدهمین همایش ملی حسابداری ایران},
year = {2015},
location = {تهران, ايران},
keywords = {رقابت بازار محصول، مربوط بودن ارزش، زمان بندی سود و ضریب واکنش سود},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T رقابت بازار محصول و معیار های مختلف کیفیت سود مبتنی بر اصول فعالیت بازار
%A ودیعی , محمدحسین
%J سیزدهمین همایش ملی حسابداری ایران
%D 2015

[Download]