علوم و فناوری بذر ایران, دوره (10), شماره (3), سال (2021-12) , صفحات (31-41)

عنوان : ( ماندگاری بذر پرایم شده کلزا Brassica napus L.) ( رقم اکاپی در شرایط متفاوت انبارداری با استفاده از سه نوع بستهبندی )

نویسندگان: سپیده نیکومرام , رضا توکل افشاری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

به منظور بررسی اثر شرایط مختلف نگهداری بذر بر قابلیت انبارداری بذور پرایم شده کلزا)رقم اکاپی( آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملاًتصادفی با سه تکرار انجام شد. فاکتورهای آزمایش شامل پرایم بذر با استفاده از محلول 1.0 درصد نیترات پتاسیم به مدت 12 ساعت )دو سطح پرایم نشده و پرایم شده(، نوع بسته بندی 19 و ،3 ، بذور )سه سطح نانو، پلاستیک همراه با خلأ و فویل آلومینیوم(، محیط نگهداری بذور شامل دو سطح دمایی ) 10 و 91 درجه سانتیگراد(، و چهار سطح رطوبتی ) 0 101 و 111 روز( بودند. نتیجه تجزیه واریانس نشان داد که با افزایش مدت زمان انبارداری، همچنین ،121 ،31 ،21 ، 11 درصد( و مدت زمان انبارداری در شش سطح ) 91 با افزایش مقدار رطوبت محتوی بذر و دمای انبارداری بنیه بذرها به مرورکاهش پیدا میکند و در شاخصهای مورد بررسی این کاهش در همان ماه های ابتدایی در تیمار رطوبت 11 درصد و دمای 91 درجهسانتیگراد رخ داد که نشان دهنده تاثیر بیشتر شرایط نگهداری نسبت به زمان انبارداری و نوع بستهبندیها در حفظ کیفیت بذرها بود. برای شاخصهای درصد و سرعت جوانهزنی کلزا، بین اثرات اصلی و اثرات متقابل دو و سهگانه تفاوت معنیداری درسطح احتمال یک درصد وجود داشت. بذرهای نگهداری شده در بسته نانو در دما و رطوبت بالا نسبت به بذرهای موجود در سایر بسته ها زوال کمتری نشان دادند. بنابراین بستهبندی نانو باعث حفظ کیفیت بذر در شرایط رطوبت و دمای بالا میشوند و به عنوان بسته بندی مناسبی برای نگهداری آنها در این شرایط توصیه میشوند.

کلمات کلیدی

, انبارداری, بذر کلزا, بستهبندی, زوال
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1087896,
author = {سپیده نیکومرام and توکل افشاری, رضا},
title = {ماندگاری بذر پرایم شده کلزا Brassica napus L.) ( رقم اکاپی در شرایط متفاوت انبارداری با استفاده از سه نوع بستهبندی},
journal = {علوم و فناوری بذر ایران},
year = {2021},
volume = {10},
number = {3},
month = {December},
issn = {2322-2646},
pages = {31--41},
numpages = {10},
keywords = {انبارداری، بذر کلزا، بستهبندی، زوال},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ماندگاری بذر پرایم شده کلزا Brassica napus L.) ( رقم اکاپی در شرایط متفاوت انبارداری با استفاده از سه نوع بستهبندی
%A سپیده نیکومرام
%A توکل افشاری, رضا
%J علوم و فناوری بذر ایران
%@ 2322-2646
%D 2021

[Download]