عنوان : ( کاربرد تفکر سیستمی در آموزش آسیبها و مسائل اجتماعی )
نویسندگان: حسین اکبری , طاهره لطفی خاچکی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
پدیدههای اجتماعی ما حصل شبکه پیچیدهای از روابط بین متغیرهای مختلف و بر هم کنشی متقابل آنها در یک بستر اجتماعی از پیش موجود است. این برهم کنشی از طریق وابستگی متقابل خرده سیستمهای مختلف تقویت شده و ماحصل آن انواع پیامدهای مثبت و منفی برای کلیت جامعه و زندگی اجتماعی انسانهاست. یکی از تبعات این بر هم کنشی آسیبها و مسائل اجتماعی است که میتواند بسیاری از عملکردهای نظام اجتماعی را تهدید نماید. ببا توجه به ماهیت پیچیده آسیبها و مسائل اجتماعی هدف مقاله حاضر نشان دادن ظرفیتهای تفکر سیستمی در آموزش آسیبها و مسائل اجتماعی است. مقاله با بررسی ادبیات موضوع، مهمترین جنبههای کاربردی رویکرد سیستمی را در آموزش آسیبها و مسائل اجتماعی نشان میدهد. نتایج نشان میدهد با توجه به روابط شبکهای بین آسیبها و مسائل اجتماعی، رویکرد سیستمی میتواند از طریق نشان دادن این پیچیدگیها و روابط متقابل بین آنها، درک دانشجویان را از آسیبها و مسائل اجتماعی بشکل قابل ملاحظهای افزایش دهد و به جای رویکرد خطی در روابط بین آسیبها و مسائل اجتماعی، نظام پیچیدهتر و در عین حال قابل درکیتری را از آسیبها و مسائل اجتماعی در جامعه ترسیم نماید. در انتها مقاله مقاله تاکید میکند که آموزش اصول اولیه تفکر سیستمی به دانشجویان باید قبل از آموزش آسیبها و مسائل اجتماعی با تفکر سیستمی صورت گیرد.
کلمات کلیدی
, آسیبها و مسائل اجتماعی, تفکر سیستمی, پیچیدگی, بر هم کنشی@inproceedings{paperid:1088033,
author = {اکبری, حسین and لطفی خاچکی, طاهره},
title = {کاربرد تفکر سیستمی در آموزش آسیبها و مسائل اجتماعی},
booktitle = {دومین کنفرانس ملی تفکر سیستمی در عمل},
year = {2021},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {آسیبها و مسائل اجتماعی، تفکر سیستمی، پیچیدگی، بر هم کنشی},
}
%0 Conference Proceedings
%T کاربرد تفکر سیستمی در آموزش آسیبها و مسائل اجتماعی
%A اکبری, حسین
%A لطفی خاچکی, طاهره
%J دومین کنفرانس ملی تفکر سیستمی در عمل
%D 2021