علوم باغبانی, دوره (35), شماره (4), سال (2022-2) , صفحات (521-533)

عنوان : ( بررسی اثراسیدهیومیک و اسید آمینه به صورت کود آبیاری بر صفات رشدی خیار ’سوپر دامینوس‘(Cucumis sativus L.)تحت تنش خشکی )

نویسندگان: میثم نجفی , حسین آروئی , محمد حسین امینی فرد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

موادهیومیکیازطریقتولیدهورمونهای مختلف و نگهداری رطوبت در خاک کارایی مصرف آب در گیاه را افزایش مینامارا د دهند. در شررای محیطی مل ساخت اسیدهای آمینه متوقف میگیاه برطرف می شود که مصرف اسیدهای آمینه به صورت کود، نیاز ساخت آن را توسکند و این امکان را به گیاه میدهد که انرژی ذخیره شده خود را صرف رشد بیشتر و بالا بردن ملکرد و کیفیت محصول نماید. به منظور بررسری تراریر موادهیرومیکی و اسید آمینه بر خصوصیات کمی و کیفی خیار مزر هایرقم’سوپر دامینوس‘خشکی در شرایآزمایشیدر باغ تحقیقاتی دانشرکده کشراورزی دانشرگاه فردوسی مشهد طراحی و اجرا گردید. اینمطالعهبهصورتطرحفاکتوریل درقالببلوکهای کاملتصادفیبا6تکرارانجامشد. امل اول کوددهی در چهار سطح (شاهد، کاربرد اسید هیومیک در غلظت022پیپیام، کاربرد اسید آمینه گلایاین و گلوتامیک اسید به میزان6لیتر در هکتار و کاربرد تروام اسید هیومیک در غلظت022پیپیام و اسید آمینه گلایاین و گلوتامیک اسید به میزان6لیتر در هکتار) و امل دوم دور آبیاری در سه سطح3،5و7 روز بود. با توجه به نتایج مشخص گردید که ا مال تنش خشکی در خیار صفات رشدی مورد مطالعه را تحت تاریر قرار داد. بدین صورتکه برا افرزایش دور آبیاری از3به7روز،طول ریشه، قطر ساقه، وزن خشک بوته، طول میانگره و سطح برگ به شدت کاهش یافت. کاربرد اسید هیومیک به تنهایی در سطح تنش متوس ، طول ریشه(99/03سانتیمتر)را بهبود بخشید. کاربرد توام اسید هیومیک و اسید آمینه منجر به بهبود قطر ساقه (44/20میلیمتر،) طول میانگره (33/32میلیمتر) و وزن خشک بوته (43/46گرمشد. در هنگام کاربرد اسید هیومیک به تنهایی و یا در ترکیب با ) در سطح تنش متوس اسید آمینه در سطح تنش متوس ، سطح برگ در گیاه حدود دو برابر افزایش یافت. وزن تر بوته، تعداد ساقه فری و طول بوته با افرزایش سرطح ترنش نابت به تیمار شاهد کاهش یافت. کاربرد توام اسید هیومیک و اسید آمینه نابت به سایر تیمارهای آزمایش منجر بره افرزایش وزن ترر بوتره (44/274 گرم)، تعداد ساقه فر ی (70/6گرم) و طول بوته (45/96سانتیمتر) نابت به تیمار شاهد ( دم کاربرد کبا ملکرد مورد مطالعه در ود) شد. صفات مرتب تنش بهبود بخشید. به طر آزمایش به شدت تحت تاریر ا مال تنش قرار گرفت. کاربرد اسید هیومیک وزن خشک میوه و قطر میوه را در سطح متوسور کلی مشخص گردید که ا مال دور آبیاری هفت روز، رشد گیاه و تولید میوه را به شدت تحت تاریر قرار داده و کاربرد انواع مختلف کود نتوانات در ایرن سطح مورر واقع شود. اما در سطحتنشخشکی کاربرد اسید هیومیک توانات تا حدودی از اررات منفی تنش بکاهد. متوسبه طور کلی، اسیدهیومیک به منظور متعادل کردن اررات نامطلوب تنش، قابل تنش متوس و اسیدآمینه در شرایاستفاده میباشند.

کلمات کلیدی

, دورآبیاری, ملکرد, صفات مورفولوژیک
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1088269,
author = {نجفی, میثم and آروئی, حسین and محمد حسین امینی فرد},
title = {بررسی اثراسیدهیومیک و اسید آمینه به صورت کود آبیاری بر صفات رشدی خیار ’سوپر دامینوس‘(Cucumis sativus L.)تحت تنش خشکی},
journal = {علوم باغبانی},
year = {2022},
volume = {35},
number = {4},
month = {February},
issn = {2008-4730},
pages = {521--533},
numpages = {12},
keywords = {دورآبیاری، ملکرد، صفات مورفولوژیک},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثراسیدهیومیک و اسید آمینه به صورت کود آبیاری بر صفات رشدی خیار ’سوپر دامینوس‘(Cucumis sativus L.)تحت تنش خشکی
%A نجفی, میثم
%A آروئی, حسین
%A محمد حسین امینی فرد
%J علوم باغبانی
%@ 2008-4730
%D 2022

[Download]