عنوان : ( اونوره دوبالزاک در ایران )
نویسندگان: فاطمه قادری , محمدرضا فارسیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
قرن نوزدهم فرانسه، به نوعی دوران شکوفایی ادبی است و این شکوفایی ادبی را وامدار مکتبها و جریانات ادبی و البته پیشگامان آنهاست. پیدایش مکتبهای ادبی متعدد، زمینة ظهور نویسندگان بزرگی را در عرصههای مختلف رماننویسی، شعر، تئاتر و...، فراهم آورد که شهرت و تأثیر آنها نهتنها در فرانسه که در سرتاسر جهان غیرقابل انکار است. شمار زیادی از شاهکارهای ادبی و شاعران و نویسندگان بزرگ این قرن به لطف ترجمه و مترجمان برای جهانیان و البته ایرانیان شناخته شدهاند. مکتب رئالیسم در فرانسه با نام چند تن از نویسندگان پیوند خورده است. اونوره دو بالزاک، یکی از معروفترین نویسندگان و پیشگامان این مکتب بهشمار میرود که واقعیتهای اجتماعی عصر خود را در آثارش به تصویر کشیده است. جایگاه ویژة اونوره دو بالزاک در ادبیات فرانسه و البته در مکتب رئالیسم، ما را بر آن داشت تا در پی مطالعه و بررسی جایگاه این نویسنده در ایران باشیم. در این نحقیق خواهیم کوشید تا با بهرهگیری از نظریة پذیرش به بررسی دلایلِ جایگاه عالی این نویسنده در جامعه ایرانی بپردازیم. نظریة پذیرش، نظریهای منشعب از ادبیات تطبیقی و خوانندهمحور است که مقبولیت یا عدم مقبولیت نویسنده یا اثری خارجی را در جامعه بررسی میکند و در صدد کشف دلایل پذیرش آنها بر میآید. بنابراین در تحقیق پیش رو، تلاش خواهد شد تا پس از ارائة آمار دقیق، به بسترهای پنهان ولی مؤثر در مقبولیت بالزاک که عمدتاً بسترهای اجتماعیفرهنگی هستند، نیز اشاره شود.
کلمات کلیدی
اونوره دوبالزاک رئالیسم پذیرش ترجمه@article{paperid:1088452,
author = {قادری, فاطمه and فارسیان, محمدرضا},
title = {اونوره دوبالزاک در ایران},
journal = {پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه},
year = {2020},
volume = {2},
number = {2},
month = {September},
issn = {2322-1569},
pages = {207--231},
numpages = {24},
keywords = {اونوره دوبالزاک رئالیسم پذیرش ترجمه},
}
%0 Journal Article
%T اونوره دوبالزاک در ایران
%A قادری, فاطمه
%A فارسیان, محمدرضا
%J پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه
%@ 2322-1569
%D 2020