رفتار حرکتی, سال (2019-6)

عنوان : ( اثر تمرینات اداراکی حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری )

نویسندگان: هانیه قاسمیان مقدم , مهدی سهرابی , حمید رضا طاهری تربتی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری انجام شد. بدینمنظور، 24 نفر از کودکان پسر هفت تا نه سال با اختلال یادگیری شهر مشهد انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی بهمدت 20 جلسه، هر جلسه 30 دقیقه و با تکرار پنج روز در هفته تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب را انجام دادند. گروه کنترل نیز درطی این دوره به فعالیتهای عادی روزمره خود پرداختند. تغییرات در تبحر حرکتی آزمودنیها قبل و بعد از دوره تمرین بهوسیله آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی سنجیده شد. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخه 21 و آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد. نتایج داد که عملکرد گروه تجربی در خردهمقیاسهای تعادل، قدرت، سرعت پاسخ، کنترل بیناییـ حرکتی، هماهنگی اندام فوقانی، سرعت و چالاکی اندام فوقانی، هماهنگی دوسویه، سرعت دویدن و چابکی تفاوت معناداری با گروه کنترل داشت )0.05 >P(؛ بنابراین، می توان گفت تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب به بهبود تبحر حرکتی در کودکان با اختلال یادگیری کمک میکنند.

کلمات کلیدی

, اختلال یادگیری, تبحر حرکتی, تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1088563,
author = {قاسمیان مقدم, هانیه and سهرابی, مهدی and طاهری تربتی, حمید رضا},
title = {اثر تمرینات اداراکی حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری},
journal = {رفتار حرکتی},
year = {2019},
month = {June},
issn = {2538-273X},
keywords = {اختلال یادگیری، تبحر حرکتی، تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثر تمرینات اداراکی حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری
%A قاسمیان مقدم, هانیه
%A سهرابی, مهدی
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%J رفتار حرکتی
%@ 2538-273X
%D 2019

[Download]