عنوان : ( بررسی عدالت تربیتی در نظام آموزشی کشور با استفاده از نظریة عدالت راولز )
نویسندگان: علی صحبتلو , ابوالفضل غفاری ,چکیده
عدالت تربیتی یکی از ابعاد مهم عدالت است.ازمصادیق مهم بحث عدالت تربیتی، چگونگی توزیع امکانات و فرصتهای آموزشی است. براین اساس، پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی وتحلیل عادلانه بودن تعلیم و تربیت و توزیع امکانات و فرصتهای آموزشی و سهمیههای کنکور بر اساس اصول اساسی نظریه عدالت راولز بپردازد. برای تحقق این هدف از روش تحلیلی- استنتاجی بهرهگرفته شده است. یافتهها در خصوص تعاریف مختلف مفهوم عدالت و دیدگاههای ارائه شده توسط صاحبنظران، نشان داد که نظریه عدالت راولز میتواند در تحلیل مصادیق عدالت تربیتی، مورد استفاده قرارگیرد. تبیین نظریه عدالت راولز،درخصوص آموزشوپرورش رایگان و سهمیههای اختصاص یافته برای ورود به مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان یا دانشگاهها، اولاً،حاکی از آن است که براساس اصل برابری راولز، هر دانشآموزی حقی برابر جهت برخورداری از امکانات، منابع و فرصتهای آموزشی و تربیتی دارد ؛ و ثانیاً، بر اساس اصل تفاوت راولز،نابرابری بین افراد در استفاده از سهمیهبندیهای مختلف، باید به گونهای سازماندهی شود که بیشترین نفع را برای افراد بینصیب در پی داشته باشد و بر این اساس، لازم است به اقشاری که از برخی امکانات و تجهیزات آموزشی و شرایط دچار محرومیت بودهاند، توجه بیشتری مبذول شود. درمجموع میتوان گفت نظریه عدالت راولز برای تحلیل سهمیههای کنکور مناسب است.
کلمات کلیدی
, عدالت تربیتی, آموزش و پرورش, دانشگاه, سهمیه, راولز, عدالت توزیعی@article{paperid:1088740,
author = {علی صحبتلو and غفاری, ابوالفضل},
title = {بررسی عدالت تربیتی در نظام آموزشی کشور با استفاده از نظریة عدالت راولز},
journal = {اسلام و پژوهش های تربیتی},
year = {2022},
volume = {13},
number = {25},
month = {January},
issn = {2008-434X},
pages = {57--76},
numpages = {19},
keywords = {عدالت تربیتی، آموزش و پرورش، دانشگاه، سهمیه، راولز، عدالت توزیعی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی عدالت تربیتی در نظام آموزشی کشور با استفاده از نظریة عدالت راولز
%A علی صحبتلو
%A غفاری, ابوالفضل
%J اسلام و پژوهش های تربیتی
%@ 2008-434X
%D 2022