مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی, دوره (16), شماره (4), سال (2022-1) , صفحات (10-30)

عنوان : ( بررسی آثار و پیامدهای اقامتگاه ‏های بوم‏گردی بر جوامع روستایی (مطالعه موردی: روستاهای کنگ و درخت سپیدار استان خراسان رضوی) )

نویسندگان: خدیجه بوزرجمهری , فهیمه جعفری , علیرضا معینی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش‌های نظری و تجربی نشان می‌دهد، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، نقش مهمی در توسعه و جذب گردشگران ایفا می‌کند و تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بسیاری بر جامعۀ میزبان دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی و مقایسۀ آثار و پیامدهای اقامتگاه‌های بوم‌گردی دو روستای کنگ (شهرستان طرقبه شاندیز) و درخت سپیدار (شهرستان مشهد) اختصاص یافته است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و برای گردآوری اطلاعات از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده است. با فرمول کوکران تعداد 184 نفر از روستای کنگ و 77 نفر از روستای درخت سپیدار به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و مورد پرسشگری قرار گرفتند. میزان اعتبار (روایی شاخص‌ها) توسط 10 نفر از داوران متخصص در حوزة مطالعات گردشگری ارزیابی و تأیید گردید. پایایی پرسش‌نامه با آزمون کرونباخ 0.79 به‌دست آمد و داده‌ها در قالب روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با توجه به میزان شاخص آزمون کایزر مایر ‌(KMO) و بارتلت، برابر با 797‌/‌0 و با سطح معناداری 000/0 به دست آمد و نتایج نشان داد ، اقامتگاه ها از بُعد اقتصادی و زیست‏ محیطی و کالبدی با میزان 75/0 و 74/0 بیشترین بار عاملی را به خود اختصاص می‏دهند. برای پی بردن به تفاوت فضایی اثرات اقامتگاه‏ های بوم‏گردی در روستاهای کنگ و درخت سپیدار از آزمون یومان ویتنی استفاده شد و چون مقدار سطح معناداری بیشتر از 05/0 است، نشان‏ دهنده تفاوت اثرات اقتصادی و زیست ‏محیطی در دو روستای مورد مطالعه است.

کلمات کلیدی

اقامتگاه بوم‏گردی روستای درخت سپیدار اقامتگاه کنگ کهن اقامتگاه جاده ابریشم
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1088953,
author = {بوزرجمهری, خدیجه and جعفری, فهیمه and معینی, علیرضا},
title = {بررسی آثار و پیامدهای اقامتگاه ‏های بوم‏گردی بر جوامع روستایی (مطالعه موردی: روستاهای کنگ و درخت سپیدار استان خراسان رضوی)},
journal = {مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی},
year = {2022},
volume = {16},
number = {4},
month = {January},
issn = {2538-5968},
pages = {10--30},
numpages = {20},
keywords = {اقامتگاه بوم‏گردی روستای درخت سپیدار اقامتگاه کنگ کهن اقامتگاه جاده ابریشم},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی آثار و پیامدهای اقامتگاه ‏های بوم‏گردی بر جوامع روستایی (مطالعه موردی: روستاهای کنگ و درخت سپیدار استان خراسان رضوی)
%A بوزرجمهری, خدیجه
%A جعفری, فهیمه
%A معینی, علیرضا
%J مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی
%@ 2538-5968
%D 2022

[Download]