آینده پژوهی انقلاب اسلامی, دوره (2), شماره (4), سال (2022-3) , صفحات (7-46)

عنوان : ( چالش‎های آیندۀ تربیت جنسی در داستان‎های ترجمه‎ای )

نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی , فاطمه غلامی , علیرضا رسولی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

با توجه‎به‎ اهمیت ویژه آینده تربیت‎ جنسی کودک‎ و نوجوان و هم‌چنین تأثیرپذیری قابل‎توجه مخاطب از کتاب‎های داستان، آسیب‎شناسی تربیت‎جنسی کتاب‎های داستان ترجمه ‏ای طنز، مدنظر قرار گرفت. پژوهش حاضر، با رویکرد آینده ‏پژوهی هنجاری و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع هدایت‎شده انجام گرفت. جامعه آماری نیز، کتاب‎های داستان ترجمه‌شده توسط انتشارات هوپا مشخص گردید و هفت جلد از مجموعه داستان‌های «قصه‎های با پدر و مادر و تام‎گیتس» که در سال 1398 به چاپ رسیده‎اند، به‌صورت هدف‌مند انتخاب شدند. معیار توصیف در تحلیل کتاب‎های منتخب، براساس مؤلفه‎های تربیت‎جنسی استخراج‎شده در گزارش سعیدی‌رضوانی (1396) با عنوان «تدوین راهنمای برنامه درسی تربیت‎جنسی دوره ابتدایی» درنظر گرفته شد. واحد زمینه، پاراگراف و واحد ثبت نیز، مضمون هر پاراگراف (متن‌ها یا تصاویر نشان‎دهنده آسیب در یکی از زیرمؤلفه‎های تربیت ‎جنسی) لحاظ گردید. درمجموع 1997 صفحه مورد بررسی قرار گرفت و از تجزیه‎وتحلیل داده‎ها، 25 زیرطبقه کشف گردید که در چهار طبقه با عناوین «والدین بی‎ارزش»، «هبوط بزرگترها»، «هنجارشکنی جنسی» و «روحیه اباحی‎گری» طبقه‎بندی شد. یافته‎ها حاکی از آن است که مخاطبان کودک‎ و نوجوان، با مطالعه این کتاب‌های داستان، آموزه‌هایی در خلاف جهت تربیت‎جنسی اسلامی فرامی‎گیرند و این آموزه‏ ها، چالش‎های متعددی را در آینده آن‎ها به‎همراه خواهد داشت. درصورت عدم‎آینده‎نگری و ادامه روند فعلی، انتظار می‎رود آینده رفتارِ جنسی نسل آینده‎ساز، بیش از پیش به مخاطره افتد.

کلمات کلیدی

, تربیت جنسی, آینده مطلوب, تحلیل محتوا, داستان ترجمه‏ای, کودک‎ونوجوان