عنوان : ( اثربخشی درمان ذهن آگاهی کودک بر نشانه های اصلی ونارسایی کنش های اجرایی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی )
نویسندگان: زینب عبداله زاده , علی مشهدی , ایمان الله بیگدلی , زهرا طبیبی ,چکیده
اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی (ADHD) با مشکلاتی از جمله نارساکنشوری اجرایی همراه است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودک بر نشانههای اصلی و کنشوری اجرایی کودکان مبتلا بهADHD بود. روش پژوهش در این مطالعه نیمهآزمایشی (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری با گروه کنترل) بود. جامعه این پژوهش را تمام کودکان 9 تا 12 سال مبتلا به ADHD در شهرستان مشهد تشکیل دادند. از میان 58 کودک دارای اختلالADHD ، 38 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (19 کودک) و کنترل (19 کودک) جایگزین شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس درجهبندی SNAP (سوانسون و همکاران،1980) و مقیاس نارسا کنشوری اجرایی (بارکلی، 2012) استفاده شد. برای گروه آزمایش درمان ذهنآگاهی کودک در هشت جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای را در حین اجرای پژوهش دریافت نکردند. نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی کودک کاهش نمرات ADHD و نارساکنشوری اجرایی را در پسآزمون و پیگیری به همراه داشته است. براساس نتایج آموزش ذهنآگاهی کودک برای علائم ADHD و نارساکنشوری اجرایی در کودکان مبتلا به ADHD پیشنهاد میشود.
کلمات کلیدی
, ADHD, درمان ذهنآگاهی کودک, کنشوری اجرایی@article{paperid:1089195,
author = {عبداله زاده, زینب and مشهدی, علی and بیگدلی, ایمان الله and طبیبی, زهرا},
title = {اثربخشی درمان ذهن آگاهی کودک بر نشانه های اصلی ونارسایی کنش های اجرایی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی},
journal = {پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری},
year = {2021},
volume = {11},
number = {1},
month = {September},
issn = {2251-7642},
pages = {107--124},
numpages = {17},
keywords = {ADHD، درمان ذهنآگاهی کودک، کنشوری اجرایی},
}
%0 Journal Article
%T اثربخشی درمان ذهن آگاهی کودک بر نشانه های اصلی ونارسایی کنش های اجرایی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی
%A عبداله زاده, زینب
%A مشهدی, علی
%A بیگدلی, ایمان الله
%A طبیبی, زهرا
%J پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری
%@ 2251-7642
%D 2021