سیاستگذاری عمومی, دوره (8), شماره (2), سال (2022-9) , صفحات (139-150)

عنوان : ( مطالعه انتقادی الگوهای مشارکت در آموزش و پرورش )

نویسندگان: رقیه فاضل , بهروز مهرام , رضوان حسین قلی زاده , محسن نوغانی دخت بهمنی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مشارکت در آموزش و پرورش چه در مفهوم پردازی نظری و چه در عمل، از برخی تنگ نگری ها و بی توجهی به مفاهیم اصیل انسانی رنج میبرد؛ که برای تحول در عمل، احتیاج به نوآوری و تحول بخشی در مفهوم پردازی دارد. این پژوهش با هدف شناسایی سازه های مغفول در الگوهای مشارکت آموزش و پرورش، به مطالعه انتقادی رویکردهای جهانی حاکم بر مشارکت در آموزش و پرورش پرداخته است. نقد توسّعی از مجموعه روشهای ذیل کاوشگری فلسفی روش پژوهش در نقد طبقه بندی های حاکم بر مشارکت مورد استفاده قرار گرفته است. آنچه در تمامی رویکردهای مشارکت در هر دو طبقه بندی مورد غفلت واقع شده است، توجه به مفاهیم استقلال ملی، عدالت و مصالح تربیتی است. الگوهای جایگزین برای مشارکت در آموزش و پرورش، اگر به این مفاهیم توجه نداشته باشند، مشارکت موفقی نخواهند داشت و بی عدالتی، وابستگی سیاسی در قالب استعمار فرانو و تهی شدن تعلیم و تربیت از ارزش های تربیتی گسترده تر خواهد شد.

کلمات کلیدی

, مشارکت, مشارکت در آموزش و پرورش, استقلال ملی, عدالت, مصالح تربیتی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1089293,
author = {فاضل, رقیه and مهرام, بهروز and حسین قلی زاده, رضوان and نوغانی دخت بهمنی, محسن},
title = {مطالعه انتقادی الگوهای مشارکت در آموزش و پرورش},
journal = {سیاستگذاری عمومی},
year = {2022},
volume = {8},
number = {2},
month = {September},
issn = {2538-5577},
pages = {139--150},
numpages = {11},
keywords = {مشارکت، مشارکت در آموزش و پرورش، استقلال ملی، عدالت، مصالح تربیتی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مطالعه انتقادی الگوهای مشارکت در آموزش و پرورش
%A فاضل, رقیه
%A مهرام, بهروز
%A حسین قلی زاده, رضوان
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%J سیاستگذاری عمومی
%@ 2538-5577
%D 2022

[Download]