پژوهان, دوره (20), شماره (2), سال (2022-1) , صفحات (87-93)

عنوان : ( اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی )

نویسندگان: شهرزاد رضائی رضوان , حسین کارشکی , مجید پاکدامن ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

اهداف: ارتقای سازگاری اجتماعی می‌تواند مسیر رشدی مهارت‌های کودکان پیش‌دبستانی را بهبود بخشد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. ابزار و روش‌ها: روش پژوهش شبه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه همراه با دوره پیگیری است و شامل تمامی کودکان پیش‌دبستانی (5 تا 6 سال) شهر بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس 40 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه 90دقیقه‌ای تحت آموزش بازی‌درمانی با رویکرد شناختی ـ رفتاری قرار گرفت؛ ولی گروه گواه هیچ آموزشی دریافت ننمود. پرسش‌نامه سازگاری اجتماعی قبل و بعد از انجام آموزش برای آزمودنی‌ها اجرا شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر بین گروهی در سطح معناداری ۰٫۰۵ با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد، بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری در بهبود سازگاری اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی مؤثر بود (05/0>p) و نتایج در دوره پیگیری تداوم داشت (05/0>p). نتیجه‌گیری: آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری به کودکان پیش‌دبستانی می‌تواند گام مؤثری در ارتقای سازگاری اجتماعی آنان باشد.

کلمات کلیدی

, بازی‌درمانی, رویکرد شناختی ـ رفتاری, سازگاری اجتماعی, کودک