عنوان : ( جایگاه شاهنامه فردوسی در نخستین دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی )
نویسندگان: نغمه دادور , محمدجعفر یاحقی ,چکیده
انس رابرت یاوس نظریهپرداز آلمانی معتقد بود که تاریخ یک شاهکار ادبی تنها تاریخ خلق آن نیست، بلکه بخش مهمی از تاریخ حیات آن متن وابسته به درجه مقبولیت آن در سالهای پس از آفرینش آن است. بیشک نگریستن از این منظر به شاهکارهای ادب فارسی، میتواند فصلی تازه را در مطالعات تاریخ ادبیات ایران باز نموده و منجر به پدید آمدن نسلی خواندتیتر از کتابهای تاریخ ادبیات در ایران گردد. در جستار حاضر و با بهرهگیری از همین دیدگاه، بخشی از تاریخ شاهنامه در دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق نشان خواهیم داد چگونه شاهنامه که متنی پر اهمیت و بازتابنده سیاست ناسیونالیسم باستانگرا در عصر پهلوی بود، با پیروزی انقلاب اسلامی برای مدتی جایگاه خود را از دست داد و مورد بیتوجهی قرار گرفت و چگونه پس از ده سال این متن ادبی به این دلیل که توانست آیینه بازتابنده ایدئولوژی حاکم بر ایران اسلامی پس از انقلاب باشد، مجددا مورد توجه قرار گرفت. نیز خواهیم گفت که چگونه برپایی گنگره جهانی شاهنامه در سال ۱۳۶۹ و نامگذاری آن سال به نام سال فردوسی از سوی یونسکو، نویدگر آغاز دورهای جدید در تاریخ حیات این شاهکار ادبی در دوران معاصر شد.
کلمات کلیدی
, انقلاب اسلامی, فردوسی, شاهنامه, نظریه زیبایی شناسی دریافت@article{paperid:1089418,
author = {دادور, نغمه and یاحقی, محمدجعفر},
title = {جایگاه شاهنامه فردوسی در نخستین دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی},
journal = {پژوهشنامه نقد ادب عربی},
year = {2016},
volume = {8},
number = {1},
month = {December},
issn = {۲۵۸۸-۶۸۳۵},
pages = {111--133},
numpages = {22},
keywords = {انقلاب اسلامی، فردوسی، شاهنامه، نظریه زیبایی شناسی دریافت},
}
%0 Journal Article
%T جایگاه شاهنامه فردوسی در نخستین دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی
%A دادور, نغمه
%A یاحقی, محمدجعفر
%J پژوهشنامه نقد ادب عربی
%@ ۲۵۸۸-۶۸۳۵
%D 2016