عنوان : ( اولویتبندی استراتژیهای کنترل تراکم ترافیک در کلانشهرها، مطالعه موردی: شهر مشهد )
نویسندگان: مسعود کدخدایی , سیدعلی ضیائی , روزبه شاد ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
افزایش تراکم ترافیک در معابر شهری اثرات منفی زیانباری نظیر افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و افزایش نارضایتی کاربران راه را در پی خواهد داشت. استراتژیهای کلی کنترل تراکم ترافیک را میتوان به سه بخش تقسیم نمود که عبارتند از: ایجاد محدوده ممنوعه تردد، طرح تردد نوبتی و قیمتگذاری تراکم ترافیک. در پژوهش حاضر، استراتژیهای مذکور با استفاده از روش ترکیبی دلفی و فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) اولویتبندی گردیدند. کلانشهر مشهد نیز به عنوان مطالعه موردی در این تحقیق انتخاب شد. براساس نتایج بدست آمده، استراتژی قیمت گذاری تراکم ترافیک با کسب امتیاز 484/0 به عنوان بهترین استراتژی کنترل تراکم ترافیک در کلانشهرها شناخته شد. استراتژیهای طرح تردد نوبتی و ایجاد محدوده ممنوعه تردد نیز با اختلاف بسیار اندکی به ترتیب اولویتهای دوم و سوم را کسب کردند. شاخصهای هزینه سفر، استفاده از حمل و نقل عمومی و تردد خودروهای تکسرنشین نیز به ترتیب به عنوان مهمترین شاخصهای مؤثر در ارزیابی و اولویتبندی استراتژیهای کنترل تراکم ترافیک شناخته شدند.
کلمات کلیدی
, ل تراکم ترافیک, قیمتگذاری تراکم ترافیک, حملونقلشهری , روش دلفی, فرآیند تحلیل شبکهای@article{paperid:1089657,
author = {کدخدایی, مسعود and ضیائی, سیدعلی and شاد, روزبه},
title = {اولویتبندی استراتژیهای کنترل تراکم ترافیک در کلانشهرها، مطالعه موردی: شهر مشهد},
journal = {مهندسی عمران فردوسی},
year = {2022},
volume = {34},
number = {3},
month = {January},
issn = {2783-2805},
pages = {81--97},
numpages = {16},
keywords = {ل تراکم ترافیک، قیمتگذاری تراکم ترافیک،حملونقلشهری ، روش دلفی، فرآیند تحلیل شبکهای},
}
%0 Journal Article
%T اولویتبندی استراتژیهای کنترل تراکم ترافیک در کلانشهرها، مطالعه موردی: شهر مشهد
%A کدخدایی, مسعود
%A ضیائی, سیدعلی
%A شاد, روزبه
%J مهندسی عمران فردوسی
%@ 2783-2805
%D 2022