عنوان : ( سوگ سیاوش و مصیبت تموز(ارتباط آیینی نمایشوارههای تعزیه و سوگ سیاوش و نمونههای بینالنحرینی آن) )
نویسندگان: مهدخت پورخالقی چترودی , ریحانه رحمانی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
در این جستار، با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی ارتباط نمایشوارة آیینی و ایرانی–اسلامی تعزیه با آیین سوگ سیاوش پرداخته و ارتباط و تشابه چشمگیر آن را با آیینهای «مصیبت تموز»، برای بزرگداشت تموز، نمایش «راه بی بازگشت، برای بزرگداشت دامو و نمایش» جستن و آوردن، برای بزرگداشت اوروک، در فرهنگ بینالنهرینی نشان دادهایم. در این بررسی به این نتیجه رسیدهایم که شباهتهای زیادی میان این نمایشوارهها که برای بزرگداشت خدای مقتول به شکل راهپیمایی گروهی برگزار میشده و در آنها مادر و خواهر خدای مقتول و دیگر زنان به سوگ و زاری میپرداختند و آوازهای غمگین میخواندند، وجود دارد. در این آیین پیکرة خدای مقتول را به نمایش در میآوردند و پیشاپیش جمعیت سوگوار علمهایی حمل میشد. حالات و اطوار برگزاری این نمایشوارههای آیینی، پیش از اسلام در آیین سوگ سیاوش و پس از آن در شاهنامۀ فردوسی در هنگام سوگواری تهمینه در مرگ سهراب و سوگواری فرنگیس در مرگ خدای نباتی (سیاوش) و برخی دیگر از داستانها دیده میشود. بعد از ورود اسلام به ایران بسیاری از اجزا و عناصر این نمایشوارههای بینالنهرینی با تغییر محتوای اساطیری آنها به مراسم تعزیة امام حسین (ع) وارد شدهاند.
کلمات کلیدی
, تعزیه, سوگ سیاوش, مصیبت تموز, راه بیبازگشت, دامو, جستن و آوردن, اوروک.@inproceedings{paperid:1090039,
author = {پورخالقی چترودی, مهدخت and رحمانی, ریحانه},
title = {سوگ سیاوش و مصیبت تموز(ارتباط آیینی نمایشوارههای تعزیه و سوگ سیاوش و نمونههای بینالنحرینی آن)},
booktitle = {بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی(پیام شاهنامه پایندگی زبان فارسی)},
year = {2022},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {تعزیه، سوگ سیاوش، مصیبت تموز، راه بیبازگشت، دامو، جستن و آوردن، اوروک.},
}
%0 Conference Proceedings
%T سوگ سیاوش و مصیبت تموز(ارتباط آیینی نمایشوارههای تعزیه و سوگ سیاوش و نمونههای بینالنحرینی آن)
%A پورخالقی چترودی, مهدخت
%A رحمانی, ریحانه
%J بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی(پیام شاهنامه پایندگی زبان فارسی)
%D 2022