عنوان : ( ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه شکوفایی پرما )
نویسندگان: فاطمه قلی پور , زهرا طبیبی , حسین کارشکی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه شکوفایی پرما در دانشجویان بود. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دارای دسترسی به اینترنت در سال 1398-1399 بود. حجم نمونه 568 نفر (385 زن و 183 مرد) و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پرما، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف-18، پرسشنامه رضایت از زندگی و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس-21 بوده است. ابتدا پرسشنامه ترجمه شده و روایی محتوایی و صوری آن بررسی شد. سپس دادهها از طریق پرسشنامه برخط جمعآوری شده و تحلیل شدند. ارزیابی روایی سازه با تحلیل عاملی تائیدی ساختار 5 عاملی پرسشنامه را تائید کرد. همبستگی پرسشنامه با سازههای بهزیستی روانشناختی، رضایت از زندگی و افسردگی، اضطراب و استرس، نشاندهنده روایی همگرا و واگرای مناسب سازه بود. پایایی ابزار با ضرایب آلفای کرونباخ و گاتمن برای زیرمقیاسها و نمره کل، مناسب ارزیابی شد (66/0 تا 95/0)، همچنین بازآزمایی با ضرایب بالا (74/0 تا 86/0) نشان دهنده ثبات ابزار بود. در نهایت براساس نتایج این پژوهش پرسشنامه پرما برای استفاده در جامعه دانشجویان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.
کلمات کلیدی
بهزیستی؛ شکوفایی؛ پرسشنامه پرما؛ ویژگهای روانسنجی؛ روایی و اعتبار@article{paperid:1090048,
author = {قلی پور, فاطمه and طبیبی, زهرا and کارشکی, حسین},
title = {ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه شکوفایی پرما},
journal = {اندازه گیری تربیتی},
year = {2021},
volume = {12},
number = {45},
month = {October},
issn = {2252-004X},
pages = {1--8},
numpages = {7},
keywords = {بهزیستی؛ شکوفایی؛ پرسشنامه پرما؛ ویژگهای روانسنجی؛ روایی و اعتبار},
}
%0 Journal Article
%T ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه شکوفایی پرما
%A قلی پور, فاطمه
%A طبیبی, زهرا
%A کارشکی, حسین
%J اندازه گیری تربیتی
%@ 2252-004X
%D 2021