ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و آموزش و پرورش با محوریت توسعه پایدار , 2022-03-14

عنوان : ( طراحى و هنجاریابى دو پرسشنامه ارزیابى اپلیکیشن شاد در آموزش آنلاین )

نویسندگان: عبدالقدیر یلمه , اعظم استاجی , عطیه کامیابی گل ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف پژوهش حاضر، طراحى و هنجاریابى دو پرسشنامه ارزیابى اپلیکیشن شاد (پرسشنامه دانش آموز و پرسشنامه معلم) در آموزش آنلاین است. روش پژوهش، میدانی از نوع مطالعات روان سنجی و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان و معلم های دو زبانه و تک زبانه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 200 دانش‌آموز دو زبانه (ترکمن زبان) شامل متوسطه دوره‌ی اول از شهرستان آق قلا، و 200 دانش‌آموز تک زبانه (فارسی زبان) متوسطه دوره‌ی اول از شهرستان گرگان فراهم گردید. درضمن 100 معلم (50 معلم دو زبانه و 50 معلم تک زبانه) نیز به صورت تصادفی در نظرسنجی شرکت داشتند و به پرسشنامه ارزیابى اپلیکیشن شاد، پاسخ دادند. با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور، اپلیکیشن آموزشی شاد، جایگزین کلاس های حضوری شد. روش انجام پژوهش و جمع آوری داده ها از طریق نظرسنجی پرسشنامه ای با پاسخ های بسته و مصاحبه ی تلفنی نیمه ساختاریافته انجام شد. پرسش های پژوهش، ماهیت کیفی-کمی و از نظر هدف، توصیفی می باشد. به منظور ساخت پرسشنامه، ادبیات مربوط بر اساس رویکرد سیستمی در قالب مقاله‌ها و کتب موجود، بررسی شد. در نهایت، تعاریف و مفاهیم ارزیابى اپلیکیشن شاد به صورت 67 گویه برای معلم ها و51 گویه برای دانش آموزان، در قالب پرسشنامه، طراحی گردید. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و روایی سازه و نیز برای تعیین آیتم‌های پرسشنامه ارزیابى، از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مؤلفه اصلی با چرخش واریماکس، جهت بررسی میزان تطابق و نام گذاری عوامل استخراجی، استفاده گردید و 9 عامل برای هر دو نسخه پرسشنامه، استخراج شد. ضریب پایایی و همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با میانگین پایایی دو پرسشنامه معلم ها،89/0 و برای دو پرسشنامه دانش آموزان برابر با 92/0 محاسبه گردید. یافته‌ها نشان داد که پرسشنامه حاضر، می‌تواند برای ارزیابى اپلیکیشن شاد، ابزار مناسبی باشد. اما نتایج نشان دادند که شبکه ی شاد با نیازهای آموزشی دانش آموزان و معلم ها، سازگاری مطلوب ندارد و کیفیت آموزشی آن باید ارتقاء یابد.

کلمات کلیدی

, هنجاریابی, پرسشنامه ارزیابى اپلیکیشن شاد, تک زبانه, دو زبانه, آموزش آنلاین
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1090534,
author = {یلمه, عبدالقدیر and استاجی, اعظم and کامیابی گل, عطیه},
title = {طراحى و هنجاریابى دو پرسشنامه ارزیابى اپلیکیشن شاد در آموزش آنلاین},
booktitle = {ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و آموزش و پرورش با محوریت توسعه پایدار},
year = {2022},
location = {تهران, ايران},
keywords = {هنجاریابی، پرسشنامه ارزیابى اپلیکیشن شاد، تک زبانه، دو زبانه، آموزش آنلاین},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T طراحى و هنجاریابى دو پرسشنامه ارزیابى اپلیکیشن شاد در آموزش آنلاین
%A یلمه, عبدالقدیر
%A استاجی, اعظم
%A کامیابی گل, عطیه
%J ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و آموزش و پرورش با محوریت توسعه پایدار
%D 2022

[Download]