پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره, دوره (11), شماره (2), سال (2022-6) , صفحات (39-56)

عنوان : ( اثربخشی آموزش شکوفایی بر افسردگی و اضطراب و تاب‌آوری دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان )

نویسندگان: Fatemeh Abbasian , Majid Pakdaman , حسین کارشکی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر‌بخشی مبتنی بر روان‌شناسی مثبت‌گرا و به طور ویژه آموزش شکوفایی بر اضطراب و افسردگی و تاب‌آوری دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان است. روش‌: به منظور نیل به هدف پژوهش و تعیین اثر‌بخشی از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه شامل 50 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان فرزانگان تربت‌حیدریه بود. ابتدا از جامعه‌ی آماری (کلیه‌ی دانش آموزان دبیرستان مذکور)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و پرسشنامه تاب‌آوری به عمل آمد. تعداد 50 نفر که بیشترین نمره را در مقیاس اول و کمترین نمره را در مقیاس دوم کسب کرده بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش، آموزش شکوفایی در 14 جلسه 60 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) اجرا شد، اما گروه کنترل ابتدا هیچ نوع درمانی دریافت نکرد و در پایان پژوهش، آموزش جهت گروه کنترل نیز اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-26 و از طریق آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که با توجه به معنی‌دار شدن مقدار F فرضیه‌ی پژوهش مبنی بر اثربخشی پروتکل آموزشی مبتنی بر شکوفایی بر متغیر اضطراب، افسردگی و تاب‌آوری در سطح اطمینان 99 درصد تأیید می‌شود. آموزش شکوفایی موجب کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش تاب‌آوری دانش‌آموزان گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل‌شده است.

کلمات کلیدی

روان شناسی مثبت‌گرا آموزش شکوفایی افسردگی اضطراب تاب آوری
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1090566,
author = {Fatemeh Abbasian and Majid Pakdaman and کارشکی, حسین},
title = {اثربخشی آموزش شکوفایی بر افسردگی و اضطراب و تاب‌آوری دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان},
journal = {پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره},
year = {2022},
volume = {11},
number = {2},
month = {June},
issn = {2251-6352},
pages = {39--56},
numpages = {17},
keywords = {روان شناسی مثبت‌گرا آموزش شکوفایی افسردگی اضطراب تاب آوری},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثربخشی آموزش شکوفایی بر افسردگی و اضطراب و تاب‌آوری دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان
%A Fatemeh Abbasian
%A Majid Pakdaman
%A کارشکی, حسین
%J پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره
%@ 2251-6352
%D 2022

[Download]