عنوان : ( نقد طبقه بندی های موجود از رویکردهای علم دینی )
نویسندگان: اعظم محمدزاده قصر , مقصود امین خندقی , علیرضا صادق زاده قمصری , مرتضی کرمی ,چکیده
نظر به روند رو به رشد نظرات ارائه شده در زمینه تولید علم دینی، سیاستگذاری و برنامه ریزی در این عرصه با مشکلات بسیاری همراه شده است. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی طبقه بندی های موجود از علم دینی و ارائه طبقه بندی مفهومی جدید از رویکردهای علم دینی معطوف به نگاهی هدف محور است. روش پژوهش تحلیلی-نظری به منظور پیگیری هدف پژوهش حاضر، مورد استفاده قرار گرفته است. برای این منظور به بررسی اجمالی و نقد طبقه بندی های مختلف از رویکردهای علم دینی که در فضای معرفتی متفکران داخلی و به صورت دسته بندی تنظیم شدهاند، پرداخته می شود. جهت نقد طبقه بندی ها از معیارهای چهارگانه (جامعیت و مانعیت، فایده مندی، تباین اقسام و مبنای یگانه) بهره گرفته شد. در پی نقدهای وارد به طبقه بندی های موجود، طبقه بندی مفهومی جدید برمحور هدف و آرمان اقبال به تولید علم دینی، تحت عنوان رویکرد کلان تمدن ساز در مقابل رویکرد فارغ از تمدن مطرح گردید.
کلمات کلیدی
, علم دینی, طبقه بندی رویکردهای علم دینی, رویکردتمدن ساز, رویکرد فارغ از تمدن.@article{paperid:1090615,
author = {محمدزاده قصر, اعظم and امین خندقی, مقصود and علیرضا صادق زاده قمصری and کرمی, مرتضی},
title = {نقد طبقه بندی های موجود از رویکردهای علم دینی},
journal = {قرآن و علم},
year = {2024},
volume = {17},
number = {33},
month = {March},
issn = {2322-5165},
pages = {235--262},
numpages = {27},
keywords = {علم دینی، طبقه بندی رویکردهای علم دینی، رویکردتمدن ساز، رویکرد فارغ از تمدن.},
}
%0 Journal Article
%T نقد طبقه بندی های موجود از رویکردهای علم دینی
%A محمدزاده قصر, اعظم
%A امین خندقی, مقصود
%A علیرضا صادق زاده قمصری
%A کرمی, مرتضی
%J قرآن و علم
%@ 2322-5165
%D 2024