ژنتیک نوین, دوره (14), شماره (4), سال (2020-3) , صفحات (297-308)

عنوان : ( انتقال ژن ضد قارچی NaD1برای ایجاد مقاومت به بیماری های قارچی Fusarium oxysporum و Verticillium dahlia در پنبه(Gossypium hirsutum ) )

نویسندگان: رسمیه حمید , سیدحسن مرعشی , مسعود توحیدفر , سعید ملک زاده شفارودی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

یکی از مهم ترین گیاهان اقتصادی است که ستون اصلی صنعت )Gossypium hirsutum L.( پنبه نساجی در جهان را تشکیل می دهد. با وجودی که بسیاری از مشکلات زراعت پنبه به وسیله اصلاح نباتات سنتی حل شده است، اما هنوز آفات و بیماری های قارچی خسارات گستردهای به کیفیت و کمیت این محصول وارد می کنند. پژمردگی ورتیسلیومی و فوزاریومی از مخرب ترین بیماری های دارای فعالیت ضد ،Nicotiana alata از ،NaD شایع پنبه به شمار می روند. پروتئین مقاومت گیاهی 1 قارچی قوی در برابر طیف وسیعی از قارچ های رشتهای از جمله دو پاتوژن قارچی مهم پنبه، Verticillium ( و پژمردگی ورتیسیلیومی )Fusarium oxysporum f. sp. vasinfectum (Fov)( NaD است. در این پژوهش با استفاده از اگروباکتریوم پنبه های تراریخته حامل ژن 1 )dahliae در NaD نشان می دهد که ژن 1 RT-PCR و PCR تولید شدند. نتایح آنالیز CaMV 35S تحت پیشبر NaD ژنوم پنبه درج شده و بیان می شود. در مقایسه با گیاهان شاهد پنبه های تراریخته ای که ژن 1 مقاومت نشان دادند. پنبه های مقاوم به پژمردگی Verticillium dahlia را بیان می کنند، به پاتوژن ورتیسیلیومی تولید شده در این پژوهش می توانند منابع خوبی برای برنامه های اصلاحی تولید ارقام مقام به بیماری ها باشند. توسعه چنین ارقامی می تواند در کاهش خسارات ناشی از بیماری های قارچی مفید باشد.

کلمات کلیدی

, اگروباکتریوم, پنبه, ژن NaD1, Fusarium oxysporum , Verticillium dahlia
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1090629,
author = {حمید, رسمیه and مرعشی, سیدحسن and مسعود توحیدفر and ملک زاده شفارودی, سعید},
title = {انتقال ژن ضد قارچی NaD1برای ایجاد مقاومت به بیماری های قارچی Fusarium oxysporum و Verticillium dahlia در پنبه(Gossypium hirsutum )},
journal = {ژنتیک نوین},
year = {2020},
volume = {14},
number = {4},
month = {March},
issn = {2008-4439},
pages = {297--308},
numpages = {11},
keywords = {اگروباکتریوم، پنبه، ژن NaD1، Fusarium oxysporum ; Verticillium dahlia},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T انتقال ژن ضد قارچی NaD1برای ایجاد مقاومت به بیماری های قارچی Fusarium oxysporum و Verticillium dahlia در پنبه(Gossypium hirsutum )
%A حمید, رسمیه
%A مرعشی, سیدحسن
%A مسعود توحیدفر
%A ملک زاده شفارودی, سعید
%J ژنتیک نوین
%@ 2008-4439
%D 2020

[Download]