عنوان : ( واکاوی ابعاد آموزش و پژوهش در زیستبوم کارآفرینی دانشجویی: مطالعهای با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) )
نویسندگان: احسان سالاری ,چکیده
هدف از اجرای این پژوهش شناسایی مؤلفه های ابعاد آموزش و پژوهش در زیست بوم کارآفرینی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد بود که با روش تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) انجام شد. در بخش کیفی، ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساخت یافته با 13 نفر از اساتید و خبرگان زیست بوم کارآفرینی بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، از روش توصیفی- پیمایشی و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. جامعه آماری در این بخش پژوهش را اعضای هیأتعلمی فعال در کسبوکارهای نوپا و دانشجویان دارای کسبوکار نوپا (198 نفر) تشکیل میدادند. جمعآوری دادههای بخش کمی بر اساس پرسشنامه صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آن 0.087 بهدست آمد و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. برای انجام عملیات تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS نسخه 23 و همچنین نرمافزار AMOS 22 استفاده شد. بر اساس یافته های به دست آمده از تحقیق، 9 مؤلفه در بعد آموزش شناسایی شدند که سه مؤلفه دارای بالاترین امتیاز شامل: 1- تناسب رشتههای تحصیلی با نیاز جامعه و بازار کار؛ 2- اختصاص منتور (راهنما، مربی مجرب) کسبوکار از دانشگاه و صنعت؛ و 3- آموزش کسب و کار و کارآفرینی مبتنی بر پروژه؛ و 8 مؤلفه در بعد پژوهش شناسایی شدند که سه مؤلفه دارای بالاترین امتیاز شامل: 1- بازاریابی، مذاکره، ارزش گذاری، فروش و تجاریسازی دانش فنی/ محصول دانشبنیان؛ 2- تحقیقات بازار رشتههای تحصیلی و گروههای آموزشی و پژوهشی (شناسایی بازار بالقوه، رقبا و مشتریان)؛ و 3- افزایش سهم پژوهش و فعالیتهای میدانی نسبت به مباحث نظری دروس میباشد.
کلمات کلیدی
, آموزش کارآفرینی, کارآفرینی, زیست بوم, زیست بوم کارآفرینی دانشجویی, دانشگاه فردوسی مشهد.@inproceedings{paperid:1090724,
author = {سالاری, احسان},
title = {واکاوی ابعاد آموزش و پژوهش در زیستبوم کارآفرینی دانشجویی: مطالعهای با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی)},
booktitle = {همایش بین المللی کارآفرینی},
year = {2022},
location = {چالوس, ايران},
keywords = {آموزش کارآفرینی، کارآفرینی، زیست بوم، زیست بوم کارآفرینی دانشجویی، دانشگاه فردوسی مشهد.},
}
%0 Conference Proceedings
%T واکاوی ابعاد آموزش و پژوهش در زیستبوم کارآفرینی دانشجویی: مطالعهای با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی)
%A سالاری, احسان
%J همایش بین المللی کارآفرینی
%D 2022