مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی, دوره (17), شماره (1), سال (2022-6) , صفحات (131-144)

عنوان : ( بررسی نقش طرح صدور سند اماکن روستایی بر ارتقای زیستپذیری سکونتگاههای روستایی(مطالعه موردی: دهستان زبرخان شهرستان نیشابور) )

نویسندگان: طاهره صادقلو , ریحانه سعادتی , فاطمه اکبری ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

اجرای طرح صدور سند اماکن روستایی یکی از اهداف دولت در رسیدن به توسعه و از بین بردن محرومیت روستاهای کشور در چارچوب برنامه توسعه است. در این راستا اجرای طرح صدور سند با اثر گذاری بر کیفیت محیط و زیست پذیر نمودن سکونت گاه های روستایی، زمینه ماندگاری و حس تعلق مکانی را در اجتماعات روستایی را فراهم نموده است. بر این اساس، پژوهش حاضر، با هدف سنجش میزان اثرگذاری طرح صدور سند مساکن و اماکن روستایی بر زیست پذیری سکونت گاه های روستایی انجام شد. برای رسیدن به هدف پژوهش از روش شناسی توصیفی- تحلیلی و از طریق شیوه مطالعه اسنادی و پیمایشی(پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شد. جامعه نمونه پژوهش 140 خانوار روستایی برخوردار از این طرح می باشند که از طریق روش کوکران تعیین شده اند. تعداد خانوار برخوردار از این طرح مبنای انتخاب روستاهای مورد مطالعه بوده است. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که اجرای طرح صدور سند بر ارتقای تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی زیست پذیری نقش داشته است. بیشترین میانگین این تغییر نیز مربوط به مؤلفۀ کالبدی-زیرساختی با مقدار 459/3 است. میزان تاثیرگذاری اجرای طرح با فاصله زمانی از اجرای طرح رابطه معنادار و مستقیمی داشته است. نتایج رگرسیون خطی نیز مؤید این مطلب است که مؤلفه کالبدی-زیرساختی زیست پذیری بیش ترین تاثیرپذیری از متغیر سابقه اجرای طرح را داشته است. با استفاده از آزمون کروسکال والیس به ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻔﺎوت ﯾﺎ ﻋﺪم ﺗﻔﺎوت ناشی از اثرات صدور سند بر زیست پذیری سکونت گاه هایﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ پرداخته شد که روستای باغشن در میان روستاهای مورد مطالعه در رتبه اول قرار گرفت.

کلمات کلیدی

, طرح صدور سند, زیستپذیری, سکونتگاههای روستایی, دهستان زبرخان, شهرستان نیشابور
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1090734,
author = {صادقلو, طاهره and سعادتی, ریحانه and اکبری, فاطمه},
title = {بررسی نقش طرح صدور سند اماکن روستایی بر ارتقای زیستپذیری سکونتگاههای روستایی(مطالعه موردی: دهستان زبرخان شهرستان نیشابور)},
journal = {مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی},
year = {2022},
volume = {17},
number = {1},
month = {June},
issn = {2538-5968},
pages = {131--144},
numpages = {13},
keywords = {طرح صدور سند، زیستپذیری، سکونتگاههای روستایی، دهستان زبرخان، شهرستان نیشابور},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی نقش طرح صدور سند اماکن روستایی بر ارتقای زیستپذیری سکونتگاههای روستایی(مطالعه موردی: دهستان زبرخان شهرستان نیشابور)
%A صادقلو, طاهره
%A سعادتی, ریحانه
%A اکبری, فاطمه
%J مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی
%@ 2538-5968
%D 2022

[Download]