عنوان : ( کاربرد طرحوارههای تصویری در آموزش حروف اضافه؛ مطالعۀ موردی حرف اضافۀ «به» در زبان فارسی )
نویسندگان: زهرا بادام دری , علی علیزاده , الناز اقبالی فرزقی , طاهره وحیدی فردوسی ,چکیده
در سالهای اخیر به رویکرد معنیشناسی شناختی در یادگیری زبان دوم/ خارجی توجه شده، با وجود این تحقیقات تجربی کمی با استفاده از این رویکرد، در زمینۀ یادگیری زبان صورت گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تأثیر رویکرد شناختی نسبتبه روش سنتی بر یادگیری برخی از مفاهیم پربسامد حرف اضافۀ «به» در زبان فارسی است. ابتدا، معانی مختلف حرف اضافۀ «به» از فرهنگ سخن انوری (1381) استخراج و سپس جملهها و عبارتهای حاوی این حرف اضافه با توجه به کتاب فارسی بیاموزیم (1388)، در سطح میانی بررسی شد. در این پژوهش که از نوع آزمایشی است، تعداد 50 نفر از غیرفارسیزبانان بزرگسال (زن) با سطح زبانی متوسط در مرکز آموزش زبان فارسی جامعهالمصطفی مشهد با استفاده از آزمون تعیین سطح انتخاب شدند. این گروه نمونه بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و با دستیابی به هدف پژوهش، روش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون اتخاذ شد. با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس.، مقایسۀ میانگین نمرههای پیشآزمون دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد بین دانش قبلی فارسیآموزان دو گروه، قبل از شروع فرایند آزمایش، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ در صورتی که مقایسۀ میانگین نمرههای پسآزمون مبین آن است که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که عملکرد فارسیآموزانی که به روش شناختی آموزش داده شدند، در مقایسه با آنان که به روش سنتی آموزش دیدند، تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش پیشرفت قابل ملاحظهای در یادگیری مفاهیم حرف اضافۀ «به» از خود نشان دادند.
کلمات کلیدی
, معنیشناسی شناختی, طرحوارۀ تصویری, آموزش, یادگیری زبان, حرف اضافۀ «به».@article{paperid:1090739,
author = {بادام دری, زهرا and علیزاده, علی and اقبالی فرزقی, الناز and وحیدی فردوسی, طاهره},
title = {کاربرد طرحوارههای تصویری در آموزش حروف اضافه؛ مطالعۀ موردی حرف اضافۀ «به» در زبان فارسی},
journal = {Language Related Research- جستارهای زبانی},
year = {2022},
volume = {13},
number = {1},
month = {April},
issn = {2322-3081},
pages = {597--628},
numpages = {31},
keywords = {معنیشناسی شناختی، طرحوارۀ تصویری، آموزش، یادگیری زبان، حرف اضافۀ «به».},
}
%0 Journal Article
%T کاربرد طرحوارههای تصویری در آموزش حروف اضافه؛ مطالعۀ موردی حرف اضافۀ «به» در زبان فارسی
%A بادام دری, زهرا
%A علیزاده, علی
%A اقبالی فرزقی, الناز
%A وحیدی فردوسی, طاهره
%J Language Related Research- جستارهای زبانی
%@ 2322-3081
%D 2022