رفتار حرکتی, دوره (13), شماره (45), سال (2021-9) , صفحات (61-90)

عنوان : ( اثر آرایش‌های منتخب تمرین بر اکتساب و یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی: با تکید بر رویکرد یادگیری آشکار و پنهان )

نویسندگان: سعید نظری کاکوندی , علیرضا صابری کاخکی , حمید رضا طاهری تربتی , حسن رهبانفرد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده مطالعةحاضربا هدف بررسی آرایش مختلف تمرین بر یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی انجام شد؛ تعداد64شرکت کننده به صورت در دسترس با دامنةسنی4±22انتخاب شدندوبه صورت تصادفی به پنج گروه (کنترل، کم خطا، پرخطا، تصادفی و نظامدار فزاینده) تقسیم شدند. این پژوهش در چهار مرحله انجام شد: الف. پیش آزمون (10کوشش)، ب.سه جلسه اکتساب برای هر گروه آزمایشی(45کوشش در هر جلسه، درمجموع135 کوشش تمرینی)، ج.یادداری10دقیقه و24ساعته (10کوشش برای هر آزمون) پس از مرحلة اکتساب و د.انتقال 10دقیقه و24ساعته (10کوشش برای هر آزمون) پس از مرحلة اکتساب. در مرحلةاکتساب، چهار گروهآزمایشی به جز گروه کنترل، تکلیف زمانبندی را با سه سطح دشواری متفاوت(ساده، متوسط ودشوار) با دریافت بازخورد تمرین کردند. تحلیل داده ها با استفاده ازتحلیل واریانس مرکب، تحلیل واریانس یکطرفه(آنوا)و آزمون تعقیبی LSDانجام گرفت. یافته ها در زمانِبندی نسبی(ریشه میانگین مجذور خطاها)نشان داد که در پیش آزمون تفاوت معناداری بین گروهها وجود نداشت. به علاوه، در آزمونهای یادداری و انتقال، گروههای کم خطا و نظامدار فزاینده عملکرد بهتری در مقایسه با گروههای دیگر داشتند(همه05/0≤P.)همچنین در آزمون انتقال تکیف ثانویه (24 ساعت) گروههای کم خطا و نظامدار فزاینده عملکرد بهتری در مقایسه باسایر گروهها داشتند(همه05/0≤P).نتایج حاکی از آن است که تمرین در گروههای کم خطا و نظامدار فزاینده به یادگیری بهتر تکلیف و تعمیم دهی بهتر آن به شرایط جدیدمنجر میشود. این یافته ها مطابق با نظریه های یادگیری پنهان و بازپردازش آگاهانه اند.

کلمات کلیدی

, تمرین نظامدار فزاینده, یادگیری حرکتی پنهان, یادگیری کم خطا و پرخطا, زمانبندی نسبی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1090932,
author = {نظری کاکوندی, سعید and صابری کاخکی, علیرضا and طاهری تربتی, حمید رضا and حسن رهبانفرد},
title = {اثر آرایش‌های منتخب تمرین بر اکتساب و یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی: با تکید بر رویکرد یادگیری آشکار و پنهان},
journal = {رفتار حرکتی},
year = {2021},
volume = {13},
number = {45},
month = {September},
issn = {2538-273X},
pages = {61--90},
numpages = {29},
keywords = {تمرین نظامدار فزاینده،یادگیری حرکتی پنهان، یادگیری کم خطا و پرخطا، زمانبندی نسبی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثر آرایش‌های منتخب تمرین بر اکتساب و یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی: با تکید بر رویکرد یادگیری آشکار و پنهان
%A نظری کاکوندی, سعید
%A صابری کاخکی, علیرضا
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A حسن رهبانفرد
%J رفتار حرکتی
%@ 2538-273X
%D 2021

[Download]