عنوان : ( مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری ذهنآگاهانه همراه با آموزش مدیریت والدین (آموزش ترکیبی) با آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین به تنهایی بر کاهش مشکلات رفتاری برونیسازی شده و درونیسازی شده کودکان )
نویسندگان: سیده عاطفه حسینی یزدی , علی مشهدی , سیدعلی کیمیایی , سیدامیر امین یزدی ,چکیده
زمینه و هدف: مشکلات رفتاری در دوران کودکی میتواند اثرات جبرانناپذیری را تا بزرگسالی به همراه داشته باشد. از این رو انجام پژوهش در زمینه مشکلات رفتاری کودکان حائز اهمیت است. لذا هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری ذهنآگاهانه همراه با آموزش مدیریت والدین (آموزش ترکیبی) در مقایسه با آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین به تنهایی بر کاهش مشکلات رفتاری برونیسازی شده و درونیسازی شده کودکان بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانی شهر کاشمر در سال 1399-1400 بود که از این جامعه تعداد 120 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در چهار گروه به صورت تصادفی گمارده شدند. همه افراد در هر سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان آخنباخ و رسکورلا (2001) را تکمیل کردند. در نهایت دادهها به روشهای تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر با کمک نرمافزار SPSSV19 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت معنیداری در هر دو متغیر مشکلات رفتاری برونیسازی شده و درونیسازی شده بین گروهها وجود داشت (01/0>P). به این معنی که آموزش ترکیبی (برنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه همراه با آموزش مدیریت والدین) در مقایسه با آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین به تنهایی بر کاهش مشکلات رفتاری برونیسازی شده و درونیسازی شده کودکان پیش دبستانی موثرتر بود (05/0>P). نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر این است که آموزش ترکیبی فرزندپروری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین میتواند باعث کاهش مشکلات رفتاری برونیسازی شده و درونیسازی شده کودکان پیشدبستانی شود و از این رو آگاهی والدین، معلمان، مشاوران، روانشناسان و سایر متخصصان از این آموزشها میتواند در کاهش مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی کمککننده باشد
کلمات کلیدی
, آموزش ترکیبی, آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه, آموزش مدیریت والدین, مشکلات رفتاری, کودکان.@article{paperid:1091033,
author = {حسینی یزدی, سیده عاطفه and مشهدی, علی and کیمیایی, سیدعلی and امین یزدی, سیدامیر},
title = {مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری ذهنآگاهانه همراه با آموزش مدیریت والدین (آموزش ترکیبی) با آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین به تنهایی بر کاهش مشکلات رفتاری برونیسازی شده و درونیسازی شده کودکان},
journal = {تحقیقات علوم رفتاری},
year = {2022},
volume = {20},
number = {1},
month = {June},
issn = {2008-8248},
pages = {83--97},
numpages = {14},
keywords = {آموزش ترکیبی، آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه، آموزش مدیریت والدین، مشکلات رفتاری، کودکان.},
}
%0 Journal Article
%T مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری ذهنآگاهانه همراه با آموزش مدیریت والدین (آموزش ترکیبی) با آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین به تنهایی بر کاهش مشکلات رفتاری برونیسازی شده و درونیسازی شده کودکان
%A حسینی یزدی, سیده عاطفه
%A مشهدی, علی
%A کیمیایی, سیدعلی
%A امین یزدی, سیدامیر
%J تحقیقات علوم رفتاری
%@ 2008-8248
%D 2022