سیزدهمین کنگره ملّی مهندسی عمران , 2022-05-10

عنوان : ( ارزیابی عملکرد شبکه ایستگاههای باران سنجی با کاربرد روش احتمال پذیرش (مطالعه موردی: حوضه قره قوم، خراسان رضوی) )

نویسندگان: حسین نوری ابوذری , علی عباسی , مجتبی شفیعی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

شبکه‌های باران‌سنجی در حوضه‌های آبریز امکان اندازه‌گیری میزان بارش و برآورد تغییرات مکانی آن را به عنوان مهم‌ترین ورودی در مدیریت منابع آب و همچنین استفاده در مدل‌های هیدرولوژی فراهم می‌نمایند. از این رو مهم است که عملکرد یک شبکه باران‌سنجی کمّی شود و سهم هر باران‌سنج در میزان دقت کلی برآورد بارندگی منطقه‌ای در مقیاس حوضه ارزیابی شود. در این پژوهش عملکرد شبکه باران‌سنجی حوضه قره‌قوم استان خراسان رضوی، ارزیابی شده و همچنین بهینه‌یابی با هدف افزایش عملکرد شبکه انجام شده است. برای این هدف، یک روش مبتنی بر زمین‌آمار همراه با یک چهارچوب سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ترکیب شده و به منظور ارزیابی عملکرد و افزایش دقت شبکه باران‌سنجی موجود قرار گرفته است. رویکرد مورد استفاده در این پژوهش «احتمال پذیرش» نام دارد که در آن تعداد و موقعیت قرارگیری باران‌سنج‌ها تجزیه و تحلیل شده و سهم هریک از ایستگاه‌های باران‌سنجی در دقت برآورد بارندگی در سطح منطقه مورد مطالعه قرار می گیرد. پس از پیش پردازش داده ها و اطلاعات موجود شامل بررسی ایستگاه های منطقه، بررسی همگنی آن‌ها و بررسی ساختار مکانی بارندگی سالانه، روش احتمال پذیرش انجام شده است که نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که محدوده مطالعاتی حوضه قره‌قوم استان خراسان رضوی همگن بوده، حوضه دارای پیوستگی مکانی مناسب بوده است. با درنظرگرفتن شرایط موجود در این حوضه و با استفاده از الگوریتم روش احتمال پذیرش، ارزیابی عملکرد شبکه این حوضه در سطح احتمالی 80 درصد انجام شده است. ارزیابی عملکرد شبکه باران سنجی حوضه قره‌قوم نشان می دهد که در شرایط فعلی (66 ایستگاه باران سنجی) این حوضه دارای عملکرد (دقت پذیرش) %61 بوده و تنها 42 ایستگاه باران‌سنجی موجود در آن در تخمین میزان بارش منطقه‌ای تأثیر قابل توجهی داشته (شبکه پایه) و 24 ایستگاه باران‌سنج دیگر تأثیر کمی (شبکه غیرپایه) در افزایش دقت شبکه دارند که با افزودن 24 ایستگاه پیشنهادی (جدید) به شبکه پایه عملکرد حوضه قره‌قوم به 95% رسیده است.

کلمات کلیدی

, شبکه باران سنجی, واریانس کریجینگ, واریوگرام, احتمال پذیرش, دقت پذیرش
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1091149,
author = {نوری ابوذری, حسین and عباسی, علی and مجتبی شفیعی},
title = {ارزیابی عملکرد شبکه ایستگاههای باران سنجی با کاربرد روش احتمال پذیرش (مطالعه موردی: حوضه قره قوم، خراسان رضوی)},
booktitle = {سیزدهمین کنگره ملّی مهندسی عمران},
year = {2022},
location = {اصفهان, ايران},
keywords = {شبکه باران سنجی، واریانس کریجینگ، واریوگرام، احتمال پذیرش، دقت پذیرش},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T ارزیابی عملکرد شبکه ایستگاههای باران سنجی با کاربرد روش احتمال پذیرش (مطالعه موردی: حوضه قره قوم، خراسان رضوی)
%A نوری ابوذری, حسین
%A عباسی, علی
%A مجتبی شفیعی
%J سیزدهمین کنگره ملّی مهندسی عمران
%D 2022

[Download]