عنوان : ( بررسی رابطه هوش اخلاقی ، هوش هیانی و هوش معنوی با رضایت شغلی معلمان )
نویسندگان: سمانه صاحبی , مرتضی جباریان , سید محسن اصغری نکاح ,چکیده
رضایت شغلی معلمان با عوامل مختلفی پیوند خورده است و پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش های اخلاقی، معنوی، و هیجانی با رضایت شغلی معلمان انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی مقطعی و همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان و معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان کلات (700 نفر) تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 248 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش تصادفی ساده صورت گرفت. جمعآوری دادهها براساس چهار پرسشنامه هوش اخلاقی لینکوکیل(2005) ، هوش معنوی کینگ(SISRI.2008) ، هوش هیجانی سیبریا شرینگ (2001) و رضایت شغلی براتی (1385) صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 86/0، 88/0، 85/0 و 82/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. تجزیه و تحلیل داده-ها به کمک نرمافزار SPSS صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد: بین هوشهای معنوی ، اخلاقی و هیجانی با رضایت شغلی همبستگی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این بود که هوش اخلاقی میتواند رضایت شغلی را پیشبینی کند.
کلمات کلیدی
هوش اخلاقی هوش معنوی هوش هیجانی رضایت شغلی معلمان@article{paperid:1091213,
author = {صاحبی, سمانه and مرتضی جباریان and اصغری نکاح, سید محسن},
title = {بررسی رابطه هوش اخلاقی ، هوش هیانی و هوش معنوی با رضایت شغلی معلمان},
journal = {چشم انداز برنامه درسی و آموزش},
year = {2021},
volume = {1},
number = {3},
month = {November},
issn = {2783-431X},
pages = {74--88},
numpages = {14},
keywords = {هوش اخلاقی هوش معنوی هوش هیجانی رضایت شغلی معلمان},
}
%0 Journal Article
%T بررسی رابطه هوش اخلاقی ، هوش هیانی و هوش معنوی با رضایت شغلی معلمان
%A صاحبی, سمانه
%A مرتضی جباریان
%A اصغری نکاح, سید محسن
%J چشم انداز برنامه درسی و آموزش
%@ 2783-431X
%D 2021