عنوان : ( تحلیل و نقادی رویکردهای متفاوت به مسئله آگاهی در سنت دکارتی- اروپایی و پدیدارشناسی. )
نویسندگان: محمدمهدی مقدس , محمدکاظم علمی سولا ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
رویکرد دکارت و سنت فلسفی پس از وی به آگاهی، پیامدهای معرفتی را به دنبال داشت. تمایز سوژه و ابژه و مسئله نحوه ارتباط ذهن و بدن که موجب گرفتاری ذهن در میان تصورات خود شده و درنهایت منجر به مسئله «تنگنای شخصی» گردید. همچنین مشکل اینهمانی شیء ادراکی، شکاکیت، و بحث ارزشگذاری با توجه به شکاف میان ذهن و عین، بهطور خلاصه از پیامدهای این رویکرد بهشمار میروند. با عنایت به این مسئله، رویکردهای بدیل برای مرتفع ساختن این پیامدها از سوی فیلسوفان ارائه گردید. ازجمله این رویکردها، پدیدارشناسی در تقریر هوسرل، هیدگر و مرلوپونتی است. پدیدارشناسی استعلایی هوسرل، با به میان کشیدن حیث التفاتی و همچنین هیدگر با آموزه «بودن در جهان» و مرلوپونتی با ایده بدنهای آگاه، توصیفی از سازوکار و ویژگیهای آگاهی بهدقت دادند. مقاله حاضر در تلاش است تا مشکلات نظام معرفتی دکارتی-اروپایی را بررسی کرده، سپس نحوه مواجهه با مشکلات پیشآمده را نشان داده، و درنهایت ویژگیهای هر رویکرد را تحلیل و نقادی کرده و تبیین کند که آیا رهیافتهای بدیل توانستهاند مشکلات پیشآمده را مرتفع سازند یا خیر؟
کلمات کلیدی
, آگاهی, معرفتشناسی, سوژه و ابژه, پدیدارشناسی, نظریه ایده ها, ذهن و بدن,@article{paperid:1091234,
author = {مقدس, محمدمهدی and علمی سولا, محمدکاظم},
title = {تحلیل و نقادی رویکردهای متفاوت به مسئله آگاهی در سنت دکارتی- اروپایی و پدیدارشناسی.},
journal = {جستارهایی در فلسفه و کلام},
year = {2022},
month = {July},
issn = {2008-9112},
keywords = {آگاهی، معرفتشناسی، سوژه و ابژه، پدیدارشناسی، نظریه ایده ها، ذهن و بدن،},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل و نقادی رویکردهای متفاوت به مسئله آگاهی در سنت دکارتی- اروپایی و پدیدارشناسی.
%A مقدس, محمدمهدی
%A علمی سولا, محمدکاظم
%J جستارهایی در فلسفه و کلام
%@ 2008-9112
%D 2022