عنوان : ( فوق برنامهها و جهت گیری کارآفرینانه در فرهنگ سازمانی دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد )
نویسندگان: مهدی کرمانی , محسن نوغانی دخت بهمنی , فاطمه آسمانی , زهرا برادران کاشانی ,چکیده
پژوهش حاضر در قالب رویکردی کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای با هدف بررسی نسبت فرهنگ سازمانی و شکلگیری تمایلات کارآفرینی اجتماعی، به بررسی تجربه زیسته دانشجویان پیرامون فعالیتهای فرهنگی و فوقبرنامه در دانشگاه پرداختهاست. تجزیه و تحلیل دادهها که از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 22 دانشجو در دانشگاه فردوسی مشهد به دست آمد، منجر به صورتبندی پدیدۀ مرکزی تحت عنوان «فوق برنامهها در دانشگاه: عرصه تلفیق نوآوری و نوع دوستی» شدهاست. این پدیده بر پایه مجموعهای از شرایط زمینهای از قبیل «جهتگیری استادمحور در فرهنگ سازمانی دانشگاه»، «غلبه امور آموزشیپژوهشی بر امور تربیتی در دانشگاه» و «پویایی خردهفرهنگهای دانشجویی در قلمرو سازمانی دانشگاه»، رخ داده است. مهمترین شرایط علی اثرگذار بر پدیده مذکور عبارت از «تنوع و گستردگی فوقبرنامههای آموزشی»، «الگوی اجرایی حاکم بر فعالیتهای فوقبرنامه» و «دسترسپذیری فوق برنامهها در قالبهای مالی و زمانی» است. همچنین برخی شرایط مداخلهای مانند «تجارب مربوط به زندگی خانوادگی»، «سوابق تحصیلی در مدرسه» و «شرایط حاکم بر رشته و گروه آموزشی» شناسایی شدند. راهبردهای اتخاذشده توسط دانشجویان در مقابل پدیده مذکور شامل «اولویتدهی»، «توازندهی» و «بیتوجهی» به فوقبرنامه منجر به پیامدهایی نظیر «افزایش تمایل به کارگروهی»، «جهتگیری توامان فردی و جمعی در منفعتجویی»، «تحول در احساسات خیرخواهانه»، «گرایش به نوآوری» و «رشد تک ساحتی در بیتوجهی به فوق برنامهها» شدهاست.
کلمات کلیدی
, فرهنگ سازمانی, فوقبرنامه, کارآفرینی اجتماعی, نوآوری, نوع دوستی@article{paperid:1091327,
author = {کرمانی, مهدی and نوغانی دخت بهمنی, محسن and آسمانی, فاطمه and برادران کاشانی, زهرا},
title = {فوق برنامهها و جهت گیری کارآفرینانه در فرهنگ سازمانی دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد},
journal = {آموزش عالی ایران},
year = {2021},
volume = {13},
number = {13},
month = {December},
issn = {2008-8000},
pages = {102--120},
numpages = {18},
keywords = {فرهنگ سازمانی، فوقبرنامه، کارآفرینی اجتماعی، نوآوری، نوع دوستی},
}
%0 Journal Article
%T فوق برنامهها و جهت گیری کارآفرینانه در فرهنگ سازمانی دانشگاه؛ مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد
%A کرمانی, مهدی
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%A آسمانی, فاطمه
%A برادران کاشانی, زهرا
%J آموزش عالی ایران
%@ 2008-8000
%D 2021