عنوان : ( نقش میانجی تاب آوری تحصیلی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی والدین، معلمان و هم کلاسی ها بااهمالکاری تحصیلی )
نویسندگان: محمد علیزاده , حسین کارشکی , مریم بردبار ,چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تابآوری تحصیلی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی والدین، معلمان و همکالسیها با اهمالکاری تحصیلی به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دورة متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی1400-1399 بودند که 450 نفر از آنها به روش خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی و تنظیم شناختی هیجان و نیز مقیاسهای حمایت اجتماعی و تابآوری تحصیلی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان نقش میانجیگری معنیداری در رابطه میان هر یک از انواع حمایت اجتماعی با اهمالکاری تحصیلی دارد. همچنین تابآوری تحصیلی در رابطه میان حمایت اجتماعی والدین و حمایت اجتماعی معلمان با اهمالکاری تحصیلی بهعنوان میانجی نقشآفرینی میکند. نقش میانجی راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان نیز تنها در رابطه میان حمایت اجتماعی والدین با اهمالکاری تحصیلی تایید شد. با توجه به یافتههای بهدستآمده، پیشنهاد میشود در محیطهای آموزشی بهمنظور کاهش اهمالکاری تحصیلی، نسبت به فراهمسازی حمایت اجتماعی بهعنوان یک عامل موثر بر اهمالکاری تحصیلی، برنامهریزی و اقدام گردد
کلمات کلیدی
, اهمالکاری تحصیلی, تابآوری تحصیلی, حمایت اجتماعی, راهبردهای تنظیم شناختی هیجان@article{paperid:1091373,
author = {علیزاده, محمد and کارشکی, حسین and بردبار, مریم},
title = {نقش میانجی تاب آوری تحصیلی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی والدین، معلمان و هم کلاسی ها بااهمالکاری تحصیلی},
journal = {مطالعات آموزش و یادگیری},
year = {2022},
volume = {14},
number = {1},
month = {September},
issn = {2228-5075},
pages = {243--263},
numpages = {20},
keywords = {اهمالکاری تحصیلی، تابآوری تحصیلی، حمایت اجتماعی، راهبردهای تنظیم شناختی
هیجان},
}
%0 Journal Article
%T نقش میانجی تاب آوری تحصیلی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی والدین، معلمان و هم کلاسی ها بااهمالکاری تحصیلی
%A علیزاده, محمد
%A کارشکی, حسین
%A بردبار, مریم
%J مطالعات آموزش و یادگیری
%@ 2228-5075
%D 2022