رسانه, دوره (33), شماره (2), سال (2022-5) , صفحات (171-192)

عنوان : ( نشانه شناسی هویت مصرفی در میان کاربران پر مخاطب ایرانی شبکه اتماعی اینستاگرام )

نویسندگان: احمدرضا اصغرپور ماسوله , حداء داوری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف این مقاله تحلیل نشانه‌شناختی صفحه‌های کاربران پرمخاطب ایرانی در اینستاگرام، به ‌عنوان شبکه‌ای با بیش از یک‌میلیارد کاربر فعال در ماه، در موضوع نمایش مصرف است. بخش مهمی از کاربران، بیشتر زمان خود را در اینستاگرام، با مرور صفحه شاخ‌های مجازی (اینفلوئنسرها) می‌گذرانند و به همین جهت، پاسخ به این سؤال که با بررسی نشانه‌شناختی صفحه‌های آنها، به چه نکاتی در این زمینه می‌توان دست‌یافت، به شناخت سلیقه عموم کاربران کمک می‌کند. در این تحقیق از روش نشانه‌شناسی کرس و ون لیون، برای تحلیل تصاویر استفاده شده و تمرکز این پژوهش، بر مواردی بوده که اینستاگرام، باعث معروفیت آنان شده است. بر این مبنا، از نمونه‌گیری هدفمند و با ملاک اشباع نظری، 900 تصویر از صفحه‌های دارای مخاطب زیاد، با بازنمایی متفاوت هویتی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد: دو گونة اصلی در این بازنمایی هویتی قابل‌شناسایی است. در هر دوی ‌گونه‌ها، ویژگی‌های مصرف‌گرایی وجود دارد. می‌توان این دو گونه را به هویت مصرف‌گرایانه مستقیم و هویت مصرف‌گرایانه بازاندیشانه تقسیم‌بندی کرد.

کلمات کلیدی

نشانهشناسی هویت مصرف شبکة اجتماعی اینستاگرام
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1091376,
author = {اصغرپور ماسوله, احمدرضا and داوری, حداء},
title = {نشانه شناسی هویت مصرفی در میان کاربران پر مخاطب ایرانی شبکه اتماعی اینستاگرام},
journal = {رسانه},
year = {2022},
volume = {33},
number = {2},
month = {May},
issn = {1022-7180},
pages = {171--192},
numpages = {21},
keywords = {نشانهشناسی هویت مصرف شبکة اجتماعی اینستاگرام},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نشانه شناسی هویت مصرفی در میان کاربران پر مخاطب ایرانی شبکه اتماعی اینستاگرام
%A اصغرپور ماسوله, احمدرضا
%A داوری, حداء
%J رسانه
%@ 1022-7180
%D 2022

[Download]