عنوان : ( تأثیر آموزش مبتنی بر مغزمحوری بر یادگیری ضرب و تقسیم دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند )
نویسندگان: صادق حامدی نسب , مسعود طاهرپور کاتنتری , داود قرونه ء ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
در چند دهه اخیر پژوهشگران شناختی در رابطه با آموزش ریاضی پژوهشهای قابل توجّهی انجام داده و رویکرد شناختی را به عنوان یکی از رویکردهای مهم در آموزش مؤثر ریاضی معرفی نمودهاند. به دلیل اهمیّت این رویکرد در این حوزه، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد مغز محوری بر یادگیری ریاضی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی میپردازد. برای این کار، 50 نفر از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند و مفهوم ضرب و تقسیم از کتاب ریاضی پایه چهارم ابتدایی انتخاب گردید. با استفاده از پژوهشهای صورت گرفته در نحوه به کارگیری رویکرد مغز محوری برای آموزش ریاضی، روش آموزش مبتنی بر این رویکرد برای مفهوم ضرب و تقسیم طراحی شد. ابتدا از دانشآموزان پیش آزمون محقق ساخته ریاضی به عمل آمد و سپس برای گروه کنترل به روش معمول و برای گروه آزمایش براساس رویکرد مغز محوری، آموزش ارائه گردید. در پایان، پس آزمون ریاضی اجرا شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش ریاضی با رویکرد مغز محوری نسبت به روش معمول بر سطوح درک و فهم و کاربرد حیطه شناختی یادگیری و توجه و پاسخ دادن حیطه عاطفی یادگیری ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد.
کلمات کلیدی
آموزش یادگیری مغز محور دانش آموزان ریاضی@article{paperid:1091420,
author = {صادق حامدی نسب and مسعود طاهرپور کاتنتری and قرونه ء, داود},
title = {تأثیر آموزش مبتنی بر مغزمحوری بر یادگیری ضرب و تقسیم دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند},
journal = {آموزش پژوهی},
year = {2022},
volume = {7},
number = {28},
month = {March},
issn = {2588-4182},
pages = {71--82},
numpages = {11},
keywords = {آموزش یادگیری مغز محور دانش آموزان ریاضی},
}
%0 Journal Article
%T تأثیر آموزش مبتنی بر مغزمحوری بر یادگیری ضرب و تقسیم دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند
%A صادق حامدی نسب
%A مسعود طاهرپور کاتنتری
%A قرونه ء, داود
%J آموزش پژوهی
%@ 2588-4182
%D 2022