عنوان : ( بررسی عملکرد حافظه شنوایی کلامی و یادگیری در زنان و مردان فارسیزبان با استفاده از آزمون یادگیری شنوایی کلامی رِی (RAVLT) )
نویسندگان: الناز اقبالی فرزقی , شهلا شریفی ,
چکیده
حافظه شنوایی اساسرشد مهارتهای زبانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد حافظه شنوایی کلامی در زنان و مردان 25 تا 30 سال و دارای تحصیلات با استفاده از نسخه فارسی آزمون شنوایی کلامی «ری» است. مطالعه توصیفی و مقطعی حاضر بر روی 60 فرد سالم(30 مرد و 30 زن) در محدوده سنی 25 تا 30 سال انجام شد و جنبه های مختلف حافظه از جمله یادآوری فوری، یاداوری تأخیری، توانایی بازشناسی سرعت یادگیری، سرعت فراموشی، تأثیر تداخل پیش گستر و تداخل پس گستر و اثر تقدم و تأخر بررسی شد. با بررسی داده های حاصل از آژمون مهین گردید که گروه زنان در مراحل اول ، سوم چهارم و ششم (مرحله مداخله گر) آزمون «ری» و همچنین شاخص میانگین کل امتیاز یادآ<ری عملکرد بهتری نشان دادند. در مراحل دیگر آزمون «ری» و نیز دیگر شاخص های ترکیبی تأثیر جنسیت مشاهده نشد. همچنین بر اساس یافته ها عملکرد حافظه شنوایی کلامی و یادگیری در دو گروه مورد مطالعه با جمعیت مشابه در سایر کشورها مطابقت دارد.
کلمات کلیدی
, آزمون یادگیری شنوایی کلامی ری, تداخل, حافظه, حافظه شنوایی کلامی, یادگیری@article{paperid:1091608,
author = {اقبالی فرزقی, الناز and شریفی, شهلا},
title = {بررسی عملکرد حافظه شنوایی کلامی و یادگیری در زنان و مردان فارسیزبان با استفاده از آزمون یادگیری شنوایی کلامی رِی (RAVLT)},
journal = {زبانشناسی و گویش های خراسان},
year = {2019},
volume = {11},
number = {2},
month = {December},
issn = {2008-7233},
pages = {55--84},
numpages = {29},
keywords = {آزمون یادگیری شنوایی کلامی ری، تداخل، حافظه، حافظه شنوایی کلامی، یادگیری},
}
%0 Journal Article
%T بررسی عملکرد حافظه شنوایی کلامی و یادگیری در زنان و مردان فارسیزبان با استفاده از آزمون یادگیری شنوایی کلامی رِی (RAVLT)
%A اقبالی فرزقی, الناز
%A شریفی, شهلا
%J زبانشناسی و گویش های خراسان
%@ 2008-7233
%D 2019