عنوان : ( شناسایی پویاییهای خانواده کودکان با ناتوانی یادگیری: یک مطالعه پدیدارشناختی )
نویسندگان: مهدی ارخودی قلعه نویی , سیدامیر امین یزدی , حسین کارشکی , سیدعلی کیمیایی ,چکیده
چکیده 1- اهداف: هدف پژوهش حاضر شناسایی پویاییهای خانواده کودکان با ناتوانیهای یادگیری بود. 2- مواد و روشها: روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه آماری والدین کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری نمونه گیری هدفمند استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته عمیق گردآوری شد. با درنظر گرفتن معیار اشباع نظری برای تعیین حجم نمونه، مصاحبهها تا رسیدن به اشباع ادامه یافت و در پایان تعداد شرکت کنندگان به 20 نفر رسید. دادهها به روش پدیدارشناسی توصیفی کلایزی تحلیل شد. 3- یافته ها: نتایج نشان داد تجربه زیسته والدین کودکان با ناتوانیهای یادگیری مشتمل بر سه مضمون اصلی و 9 زیر مضمون فرعی شامل مسائل کودک (شامل زیر مضمونهای اختلالات همبود، سابقه رشدی و چالشهای رفتاری کودک)، مسائل مدرسه و مسائل خانواده (شامل زیر مضمونهای کارکردهای تحولی-تربیتی، چالشهای اقتصادی و محیطی، تأثیر روی خانواده، چالشهای اجتماعی، چالشهای والدین و سواد والدینی محدود) بود. 4- نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش ادبیات گذشته در زمینه پویاییهای خانواده را گسترش میدهد و عوامل استخراج شده در زمینه پویای های خانواده میتواند تلویحات کاربردی فراوانی برای درمانگران ناتوانیهای یادگیری داشته باشد.
کلمات کلیدی
, پویاییهای خانواده, ناتوانیهای یادگیری, پدیدارشناسی, پژوهش کیفی@article{paperid:1091688,
author = {ارخودی قلعه نویی, مهدی and امین یزدی, سیدامیر and کارشکی, حسین and کیمیایی, سیدعلی},
title = {شناسایی پویاییهای خانواده کودکان با ناتوانی یادگیری: یک مطالعه پدیدارشناختی},
journal = {ناتوانی های یادگیری},
year = {2022},
volume = {12},
number = {1},
month = {October},
issn = {2251-8673},
pages = {6--21},
numpages = {15},
keywords = {پویاییهای خانواده، ناتوانیهای یادگیری، پدیدارشناسی، پژوهش کیفی},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی پویاییهای خانواده کودکان با ناتوانی یادگیری: یک مطالعه پدیدارشناختی
%A ارخودی قلعه نویی, مهدی
%A امین یزدی, سیدامیر
%A کارشکی, حسین
%A کیمیایی, سیدعلی
%J ناتوانی های یادگیری
%@ 2251-8673
%D 2022