پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره, سال (2022-10)

عنوان : ( بررسی اثربخشی آموزش هیان مدار مبتنی بر رویکرد (HMT-LMG) بر تنظیم هیان و حل تعارض والد-نووان دانش‌آموزان دختر )

نویسندگان: راضیه حافظ شعرباف , بهرامعلی قنبری هاشم آبادی , فاطمه علی دوستی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش رویکرد هیجان مدار مبتنی بر رویکرد «محکم در آغوشم بگیر، رهایم کن» بر تنظیم هیجان و حل تعارض والد-نوجوان انجام گرفت. روش: روش، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل با پیگیری سه‌ماهه بود. جامعه آماری دانش‌آموزان دختر 17-14 ساله نواحی هفت‌گانه شهر مشهد در سال تحصیلی 1400- 1399 (12018 نفر) بودند. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، هشت آموزشگاه مقطع متوسطه به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. تعداد دانش‌آموزان این آموزشگاه ها (1425) نفر بودند. از پرسشنامه مقیاس نگرش به فرزند، نسخه‌ی مادر (CAMS) به‌عنوان آزمون غربالگری و با هدف شناسایی تعارضات والد-فرزندی استفاده شد. سپس از بین دانش‌آموزان داوطلب تعداد 30 دانش‌آموز همراه با مادر انتخاب شده و به‌صورت گزینش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 زوج مادر-دختر) قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها همچنین از دو پرسشنامه‌ی تاکتیک‌های تعارض موری اشتراوس (CP) فرم تعارض با والدین و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومئر (2004) به‌عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. هر دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه‌های مذکور را تکمیل و سپس گروه آزمایش به مدت پنج جلسه در جلسات آموزشی رویکرد هیجان مدار مبتنی بر مدل «محکم در آغوشم بگیر، رهایم کن» آیکین و آیکین (2017) قرار گرفتند. سپس هر دو گروه پرسشنامه‌های پژوهش را به‌عنوان پس‌آزمون تکمیل و در نهایت، داده‌ها با تحلیل واریانس چندمتغیری با اندازه‌گیری مکرر و با استفاده از نرم‌افزار SPSS-21 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد که اثر زمان، گروه و تعامل زمان در گروه آزمایش برای مؤلفه‌های حل تعارض و رویکردهای تنظیم هیجان معنادار بوده است.

کلمات کلیدی

, آموزش هیجان مدار برنامه HMT, LMG حل تعارض والد, نوجوان تنظیم هیجان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1092055,
author = {راضیه حافظ شعرباف and قنبری هاشم آبادی, بهرامعلی and فاطمه علی دوستی},
title = {بررسی اثربخشی آموزش هیان مدار مبتنی بر رویکرد (HMT-LMG) بر تنظیم هیان و حل تعارض والد-نووان دانش‌آموزان دختر},
journal = {پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره},
year = {2022},
month = {October},
issn = {2251-6352},
keywords = {آموزش هیجان مدار برنامه HMT-LMG حل تعارض والد-نوجوان تنظیم هیجان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی آموزش هیان مدار مبتنی بر رویکرد (HMT-LMG) بر تنظیم هیان و حل تعارض والد-نووان دانش‌آموزان دختر
%A راضیه حافظ شعرباف
%A قنبری هاشم آبادی, بهرامعلی
%A فاطمه علی دوستی
%J پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره
%@ 2251-6352
%D 2022

[Download]