حقوق خصوصی, دوره (18), شماره (2), سال (2021-9) , صفحات (466-485)

عنوان : ( غذا با طعم حق ‏مؤلف: امکان‏ سنجی حمایت حقوق مالکیت ادبی و هنری از ابتکارات آشپزی (مطالعة تطبیقی در حقوق امریکا و ایران) )

نویسندگان: سیدمحمدهادی قبولی درافشان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

آشپزها با استفاده از انواع رسانه‏ ها تلاش می‏ کنند غذاهای مختلف با طرزتهیه و مواد تشکیل‏ دهندة متنوع را به مخاطبان ارائه دهند. ابتکار در این بخش به قدری است که امروزه از هنر آشپزی سخن به میان می‏آید. همین امر سبب شده ‏است موضوع حمایت از ابتکارات غذایی، شامل دستورپخت و سفره‏ آرایی، در قالب اعطای حقوق مالکیت ادبی و هنری به پدیدآورندگان آن‌ها مطرح شود. در امریکا، دعاوی اقامه‏ شده برای حمایت از دستورپخت و شکل غذاها تا کنون با موفقیت همراه نبوده است؛ هرچند دادگاه‏ها امکان برخورداری این ابتکارات از کپی‏ رایت را به طور کلی نفی نکرده‏ اند. نتایج این تحقیق، که به شیوة توصیفی‌ـ تحلیلی نگاشته شده است، نشان می‏ دهد دستورپخت‏های فراتر از بیان سادة ترکیبات و روش تهیة غذا، که بیانگر هنر و ذوق و قریحة فرد باشد، به شرط تثبیت در حامل فیزیکی در حقوق امریکا و تجسم خارجی یافتن در حقوق ایران، حمایت‏ پذیرند. البته، به دلیل حمایت‏ ناپذیری ایده، منع دیگران از تهیة غذای موضوع دستورپخت ممکن نیست. شکل و شیوة ارائة غذاها نیز در صورت تحقق شرایط یادشده از حمایت برخوردار می ‏شود. البته، شرط تثبیت در حامل فیزیکی بادوام حمایت از برخی سفره‏ آرایی‏ ها را در حقوق امریکا با مشکل مواجه می‏کند.

کلمات کلیدی

, اصالت, تثبیت در حامل فیزیکی, حقوق مالکیت ادبی و هنری, دستورپخت, سفره‏آرایی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1092399,
author = {قبولی درافشان, سیدمحمدهادی},
title = {غذا با طعم حق ‏مؤلف: امکان‏ سنجی حمایت حقوق مالکیت ادبی و هنری از ابتکارات آشپزی (مطالعة تطبیقی در حقوق امریکا و ایران)},
journal = {حقوق خصوصی},
year = {2021},
volume = {18},
number = {2},
month = {September},
issn = {2008-840X},
pages = {466--485},
numpages = {19},
keywords = {اصالت، تثبیت در حامل فیزیکی، حقوق مالکیت ادبی و هنری، دستورپخت، سفره‏آرایی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T غذا با طعم حق ‏مؤلف: امکان‏ سنجی حمایت حقوق مالکیت ادبی و هنری از ابتکارات آشپزی (مطالعة تطبیقی در حقوق امریکا و ایران)
%A قبولی درافشان, سیدمحمدهادی
%J حقوق خصوصی
%@ 2008-840X
%D 2021

[Download]