عنوان : ( شناسایی آسیب های موجو در برنامه درسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و ارائه الگوی پیشنهادی: مطالعه نظریه زمینهای )
نویسندگان: زهرا رضازاده , زهره میر حسینی , زهرا اباذری , فهیمه باب الحوائجی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و طراحی الگوی عوامل موثر بر آسیب شناسی برنامه درسی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از منظر متخصصان رشته است.این مطالعه یکی از این تجارب را برای تبیین شرایط و راهکارهای لازم برای موفقیت این تجربه مورد بررسی قرار می دهد. از سوی دیگر، این تحقیق تلاش کرده است تا عواملی را که بر برنامه درسی این رشته تاثیر می گذارد تبیین نماید. روش مطالعهء نظریه زمینهای است. برای جمع آوری داده ها از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاری، با ۱۳ نفر از کارشناسان علم اطلاعات و دانش شناسی انتخاب شدند و با استفاده از نمونه گیری هدفمند مختلط (هدفمند و سپس گلوله برفی) مورد بررسی قرار گرفت. پس از سه مرحله کدگذاری (استراتوس و کوربین،۱۹۹۸)، پدیده مرکزی این مطالعه شناسایی شد: \\\"آسیب شناسی برنامه درسی علم اطلاعات و دانش شناسی \\\" و سپس الگوی پیشنهادی آغاز شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که عوامل برنامه ریزی درسی (نقش کمیته برنامه ریزی، مسئله سازی محتوا ,طراحی برنامه درسی» اهداف درسی)، دروس کاربردی و روش تدریس استادان مهمترین عوامل تاثیر گذار بر پدیده هستند. سه نتیجه اصلی این پدیده عبارتند از: پویا سازی آموزش؛ برنامه ریزی صحیح درسی
کلمات کلیدی
, آسیب شناسی , برنامه درسی , رشته علم اطلاعات و دانش شناسی , نظریه پردازی زمینه ای@article{paperid:1092403,
author = {رضازاده, زهرا and زهره میر حسینی and زهرا اباذری and فهیمه باب الحوائجی},
title = {شناسایی آسیب های موجو در برنامه درسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و ارائه الگوی پیشنهادی: مطالعه نظریه زمینهای},
journal = {پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی},
year = {2015},
volume = {5},
number = {1},
month = {April},
issn = {2251-7758},
pages = {17--40},
numpages = {23},
keywords = {آسیب شناسی ، برنامه درسی ، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی ، نظریه پردازی زمینه ای},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی آسیب های موجو در برنامه درسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و ارائه الگوی پیشنهادی: مطالعه نظریه زمینهای
%A رضازاده, زهرا
%A زهره میر حسینی
%A زهرا اباذری
%A فهیمه باب الحوائجی
%J پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی
%@ 2251-7758
%D 2015