عنوان : ( ریزساختار و مقاومت به خوردگی قطعات فولادی خطوط ریلی در قطار شهری مشهد )
نویسندگان: محدثه نعمتی , مهرداد وطن دوست , احسان محمدی زهرانی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
گسترش خطوط ریلی قطار شهری طی دو دهه اخیر در کلانشهرهای ایران قابلتوجه بوده است. در بسیاری از مناطق جغرافیایی، این خطوط ریلی بر روی سطح زمین و در معرض اتمسفر محیط و تحتتأثیر عوامل جوی و پدیدههای آبوهوایی قرار دارند. تخریب قطعات مختلف در خطوط ریلی قطار شهری بهویژه در ریل، پیچها، مهرهها، پینها، و اتصالدهندههای فنری، از مشکلات اصلی در بهرهبرداری و تعمیرات خطوط ریلی است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ریزساختار و مقاومت به خوردگی قطعات مذکور بود. آزمونهای غیرمخرب شامل مایعات نافذ و ذرات مغناطیسی برای بررسی احتمال وجود ترکهای خستگی استفاده شدند که وقوع پدیده خستگی رد شد. ریزساختار قطعات توسط روش متالوگرافی بررسی شد. برایناساس، ریزساختار ریل شامل جزایر پرلیت بود که توسط فریت احاطه شده بودند که توجیهکننده عدم وقوع خستگی در ریل و درعینحال سایش ریل است. بازرسی چشمی قطعات وقوع خوردگی عمومی و اتمسفری در قطعات بهویژه در پیچومهره اتصالدهنده را تأیید کرد. همچنین خوردگی گالوانیک در پیچ تأیید شد بهنحویکه بیشترین سرعت خوردگی در بین قطعات متعلق به پیچ بود. پیشنهاد میشود حتیالامکان از فولادهای مشابه با ریزساختار یکسان برای ساخت پیچومهره استفاده شود تا خوردگی گالوانیک رخ ندهد.
کلمات کلیدی
, فولاد, ریل, خوردگی, پلاریزاسیون, بررسی غیرمخرب@inproceedings{paperid:1092483,
author = {نعمتی, محدثه and وطن دوست, مهرداد and محمدی زهرانی, احسان},
title = {ریزساختار و مقاومت به خوردگی قطعات فولادی خطوط ریلی در قطار شهری مشهد},
booktitle = {یازدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی مواد و متالورژی},
year = {2022},
location = {تهران, ايران},
keywords = {فولاد، ریل، خوردگی، پلاریزاسیون، بررسی غیرمخرب},
}
%0 Conference Proceedings
%T ریزساختار و مقاومت به خوردگی قطعات فولادی خطوط ریلی در قطار شهری مشهد
%A نعمتی, محدثه
%A وطن دوست, مهرداد
%A محمدی زهرانی, احسان
%J یازدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی مواد و متالورژی
%D 2022