راهبردهای آموزش در علوم پزشکی, دوره (15), شماره (5), سال (2023-1) , صفحات (447-458)

عنوان : ( واکاوی ادراک معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول از روند تربیت دانش آموز پژوهنده در کلاس های درس علوم تجربی: مطالعه ی پدیدارشناختی )

نویسندگان: فاطمه جهانگرد , طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده مقدمه: هدف این پژوهش واکاوی ادراک معلمان و دانش آموزان متوسطه اول از روند تربیت دانش آموز پژوهنده در کلاس های درس علوم تجربی و بررسی عوامل و موانع پرورش دانش آموزان پژوهشگر در کلاس های این درس می باشد روشها: روش پژوهش از نوع کیفی و رویکرد پدیدار شناسی می باشد. میدان پژوهش، ناحیه یک آموزش و پرورش شهر مشهد در سال تحصیلی 1397-98 بود. مطلعان کلیدی بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و حجم نمونه مطابق با رویکرد اشباع نظری با ده معلم علوم تجربی و ده دانش آموز مقطع متوسطه اول به اشباع رسید. سپس جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق و تحلیل آن به روش فرو کاهش استعلایی در پدیدارشناسی صورت گرفت. نتایج: یافته های نهایی پژوهش شامل7 مفهوم می باشد که مفهوم «ماهیت پژوهش محور درس علوم تجربی» ادراک پژوهیده ها را نسبت به این درس نشان می دهد. مفهوم های «تعاملات مؤثر معلم و دانش آموزان، شیوه های جذاب و متنوع معلم و روحیه پژوهشی بالای برخی دانش آموزان» جزء عوامل مؤثر در تربیت دانش آموز پژوهنده و مفاهیم « شرایط آموزشی نامناسب، ضعف های آموزشی معلم و ناسازگاری برخی دانش آموزان با فضای پژوهش» از موانع تربیت دانش آموز پژوهنده در کلاس های درس علوم تجربی به شمار آمده است. نتیجهگیری: یافته های حاصل از پژوهش می تواند در تربیت دانش آموزانی پژوهشگر در سیستم آموزش و پرورش مؤثر واقع شود.

کلمات کلیدی

, درس علوم تجربی, دانش آموز پژوهنده, تربیت پژوهشگر
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1092495,
author = {جهانگرد, فاطمه and جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره},
title = {واکاوی ادراک معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول از روند تربیت دانش آموز پژوهنده در کلاس های درس علوم تجربی: مطالعه ی پدیدارشناختی},
journal = {راهبردهای آموزش در علوم پزشکی},
year = {2023},
volume = {15},
number = {5},
month = {January},
issn = {۲۳۴۵-۵۲۸۴},
pages = {447--458},
numpages = {11},
keywords = {درس علوم تجربی، دانش آموز پژوهنده، تربیت پژوهشگر},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T واکاوی ادراک معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول از روند تربیت دانش آموز پژوهنده در کلاس های درس علوم تجربی: مطالعه ی پدیدارشناختی
%A جهانگرد, فاطمه
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%J راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
%@ ۲۳۴۵-۵۲۸۴
%D 2023

[Download]