عنوان : ( اشارات تربیتی الگوهای برنامه درسی دوره پیش دبستانی (با تاکید بر محورهای عاملیت کودک، ماهیت و راهبردهای یاددهی-یادگیری، و صلاحیت حرفه ای مربیان) )
نویسندگان: معصومه کیانی , طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی ,چکیده
هدف این مقاله، بررسی الگوهای مشهور برنامهدرسی دوره پیشدبستان در سه محور؛ توجه به عاملیت کودک، ماهیت و راهبردهای یاددهی-یادگیری، و صلاحیت حرفهای مربیان است. به نظر میرسد این محورها از وجوه ممیزه الگوهای توسعه یافته از الگوهای توسعه نایافته برنامه درسی دوره پیش دبستان هستند. بدین منظور، مقاله حاضر این محورها را در الگوهای رجیو امیلیا، های اسکوپ، تی واریکی، و سوئدی، با استفاده از روش توصیفی و تحلیل محتوای کیفی از نوع استفرایی مورد بررسی قرار داده است. یافتههای این تحقیق در محور نخست، حاکی از تحقق جلوههایی از عاملیت کودک مانند نگاه به کودک به عنوان موجودی منحصربهفرد، شایسته و توانمند، و تدارک زمینههایی جهت بروز و شنیدن صدای کودک، در این الگوها است. در محور دوم نیز ماهیت یادگیری مبتنی بر ادراک چشمانداز کودک و سبک یادگیری و پیشرفت او، مشارکت فعال وی در امر یادگیری و تعامل با بزرگسالان در ساخت معنا و دانش خویش، رؤیتپذیری یادگیری کودک برای وی، و راهبری او بهسوی یادگیری مادامالعمر است. لذا راهبردهای یاددهی-یادگیری نیز بر رویکردهای مشارکتی و ارتباطی، اکتشافی، تجربی، پروژه محور، فعال و خلاق مبتنی است. با توجه به محور سوم نیز اغلب الگوهای مورد بررسی بر احراز صلاحیت حرفهای مربیان در ابعاد مختلف فردی، اخلاقی، اجتماعی و حرفهای تأکید میکنند.
کلمات کلیدی
, الگوهای برنامه درسی پیش دبستانی عاملیت کودک فرایند یاددهی, یادگیری صلاحیت حرفهای مربی@article{paperid:1092496,
author = {کیانی, معصومه and جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره},
title = {اشارات تربیتی الگوهای برنامه درسی دوره پیش دبستانی (با تاکید بر محورهای عاملیت کودک، ماهیت و راهبردهای یاددهی-یادگیری، و صلاحیت حرفه ای مربیان)},
journal = {تفکر و کودک},
year = {2022},
volume = {13},
month = {October},
issn = {8835-5678},
pages = {259--289},
numpages = {30},
keywords = {الگوهای برنامه درسی پیش دبستانی عاملیت کودک فرایند یاددهی-یادگیری صلاحیت حرفهای مربی},
}
%0 Journal Article
%T اشارات تربیتی الگوهای برنامه درسی دوره پیش دبستانی (با تاکید بر محورهای عاملیت کودک، ماهیت و راهبردهای یاددهی-یادگیری، و صلاحیت حرفه ای مربیان)
%A کیانی, معصومه
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%J تفکر و کودک
%@ 8835-5678
%D 2022