عنوان : ( حکم اهل خبره هت قطع دست شلاء در قصاص و مقایسه آن با محاربه و سرقت(با تکیه بر دیدگاه خلاف مشهور صاحب واهر) )
نویسندگان: منصوره سهرابی افقو , سیدمحمدهادی قبولی درافشان , محمدحسن حائری ,چکیده
از نظر مشهورفقها و صاحب جواهر، یکی از شرایط قصاص عضو، تساوی اعضا در سالم بودن و عدم خوف تلف مرتکب یا صدمه به عضو دیگر اوست. بر این اساس، دست سالم در برابر دست شل قصاص نمی گردد اما قصاص دست شل در برابر دست سالم جایز است مگر اینکه از نظر اهل خبره، خوف سرایت به جان جانی باشد. مشهور بر خلاف صاحب جواهر در سرقت و محاربه، توجه به حکم اهل خبره را شرط ندانسته اند لذا سؤال اساسی این است که توجه به حکم اهل خبره در قصاص عضو با مجازات های قطع دست سارق و محارب چه تفاوتی دارد؟ جستار حاضر به روش توصیفی تحلیلی به این نتیجه رسیده که در سرقت، استناد مشهور به عمومات قرآنی از قطع دست با وجود خوف تلف نفس، انصراف دارد لذا ضمن رد روایات مطرح شده توسط مشهور و نیز با توجه به ایرادهای وارد بر ادله محاربه، دیدگاه صاحب جواهر را با توجه به اصل عدم قطع و احتیاط در دماء قوی تر دانسته است. بنابراین حکم قطع دست شل در قصاص عضو با سرقت و محاربه یکسان نبوده و با خوف تلف نفس از سوی اهل خبره، عضو شل نباید قطع شود. البته برخلاف ماده 395 قانون مجازات، احکام قطع عضو شل و ناقص جداست زیرا ماده، مجنی علیه را در هر دو صورت بین قصاص جانی یا پرداخت دیه مخیر می داند حال آنکه حکم مذکور بنا بر روایات، مربوط به عضو ناقص است و حکم عضو شل، قصاص و در صورت خطر تلف نفس، عدول به دیه است.
کلمات کلیدی
, عضو شل, حکم اهل خبره, قصاص عضو, سرقت, محاربه@article{paperid:1092523,
author = {سهرابی افقو, منصوره and قبولی درافشان, سیدمحمدهادی and حائری, محمدحسن},
title = {حکم اهل خبره هت قطع دست شلاء در قصاص و مقایسه آن با محاربه و سرقت(با تکیه بر دیدگاه خلاف مشهور صاحب واهر)},
journal = {کاوشی نو در فقه},
year = {2022},
volume = {29},
number = {112},
month = {December},
issn = {1735-3181},
pages = {159--184},
numpages = {25},
keywords = {عضو شل، حکم اهل خبره، قصاص عضو، سرقت، محاربه},
}
%0 Journal Article
%T حکم اهل خبره هت قطع دست شلاء در قصاص و مقایسه آن با محاربه و سرقت(با تکیه بر دیدگاه خلاف مشهور صاحب واهر)
%A سهرابی افقو, منصوره
%A قبولی درافشان, سیدمحمدهادی
%A حائری, محمدحسن
%J کاوشی نو در فقه
%@ 1735-3181
%D 2022